Ondanks de groei die e-commerce de afgelopen jaren heeft doorgemaakt wegens de pandemie, blijven de prijzen die worden betaald voor overnames nog altijd lager dan bij klassieke MKB-bedrijven.
Dat blijkt uit het Marktrapport 2022 Webshopovernames van Webshopovername.nl. Uit het onderzoek blijkt dat deze lage prijzen vooral te maken hebben met de hogere risico’s die kopers nog steeds associëren met de nog relatief jonge e-commercebranche. Daarnaast zorgen de snel veranderende marktomstandigheden voor onzekerheid, wat zich vertaalt in lagere transactieprijzen. Volgens de onderzoekers worden e-commercebedrijven veelal voor drie tot vijf keer de nettowinst (EBIT) verkocht, terwijl MKB-bedrijven in andere sectoren tussen de vier tot zeven keer EBIT kunnen verwachten.
Er werd ook onderzocht waar de waarde van een webwinkel ligt en wat de factoren zijn die de marge en groei bepalen. Deze worden de ‘value drivers’ genoemd.
Volgens de onderzoekers kunnen webwinkeliers op termijn hun succes vasthouden door ofwel volume te maken of een niche te domineren. ‘Wij denken dat voor veel webwinkels de laatste optie een goede keus is. Zeker wanneer men in bezit is van een eigen merk en/of eigen producten is het kiezen en domineren van een niche een goede strategie om marge te kunnen behouden. Het is bovendien een strategie die de echt grote partijen (waaronder de market places) niet zo snel kunnen kopiëren,’ aldus het onderzoeksrapport.
De lage overnamewaarde van webshops komt met name door het feit dat nog steeds zon 80% verlieslatend is.