Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Australië

2022-02-02
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:08

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: ‘Flitsbezorger Voly haalt 13 miljoen dollar op voor uitbreiding in Australië.’

Als er een ‘e-commercewoord van het jaar’ zou bestaan, zou ‘flitsbezorger’ in 2021 waarschijnlijk hoog op de ranglijst komen te staan. Het – inmiddels niet meer zo nieuwe – fenomeen, waarbij boodschappen binnen vijftien tot twintig minuten bij je thuis worden afgeleverd, heeft het afgelopen jaar fors aan populariteit gewonnen. Vooral in Europa zie je veel concurrerende spelers met internationale ambities, zoals Gorillas, Getir en Flink. Durfkapitalisten staan in de rij om te investeren in deze opkomende bedrijven.

In Australië is de flitsbezorgmarkt nog wat minder verzadigd, wat ruimte biedt aan de Australische flitsbezorger Voly. Onlangs leidde het Amerikaanse durfkapitaalbedrijf Sequoia een investeringsronde voor het jonge bedrijf, waarmee 13 miljoen dollar werd opgehaald. Dat geld wordt gebruikt om verder uit te breiden in het land down under. Momenteel heeft Voly tweeduizend SKU’s (stock keeping units) en het plan is om dat uit te breiden naar drieduizend. ‘Instant delivery is hier nog steeds zeer revolutionair’, zei Mark Heath, de co-ceo en medeoprichter van Voly eerder in een interview met TechCrunch. ‘Wij waren het land dat werd achtergelaten door de andere bezorgstartups’, grapte Thibault Henry, de andere oprichter en ceo. ‘We zijn een verademing.’

Opmars

De Australische e-commerce is al jaren een groeiende markt en covid-19 heeft dat proces, zoals in vrijwel de hele wereld, fors versneld. Uit onderzoek van Adyen blijkt dat meer dan een derde van de Australiërs online zal blijven winkelen, ook na de pandemie. Toch is het goed om op te merken dat online shoppen in Australië al aan een opmars bezig was in de periode vóór de pandemie. Wereldwijd staat het land, met een e-commerce omzet van 27 miljard US dollar in 2020, op de tiende plek van grootste e-commercemarkten, waarmee het vóór Indonesië en achter Canada staat. De online penetratie van het land ligt op 69 procent, wat betekent dat 69 procent van de Australische bevolking in 2020 minstens één product online heeft gekocht.

De grootste webshop van het land is supermarktketen Woolworths, met een omzet van 1.5 miljard euro in 2020. Deze wordt gevolgd door een andere supermarkt, Coles, die in dat jaar een omzet genereerde van 868 miljoen dollar. Plek drie wordt bezet door elektronicaleverancier Apple, en de top-5 wordt gecompleteerd door warenhuis Kmart en apotheek Chemist Warehouse.