Twinkle | Digital Commerce

B2b e-commerce: hoe benut je de potentie?

2022-02-09
1120630
  • [achtergrond]
  • 0:53

B2b e-commerce is sterk in opmars en digitale transformatie biedt grote kansen aan organisaties die zich richten op zakelijke klanten. Die transformatie gaat veel verder dan techniek alleen, ze heeft onder meer ook betrekking op mensen, processen, klantgedrag en datagebruik. Een groep b2b-experts van ShoppingTomorrow beschrijft hoe organisaties in beweging moeten komen om de e-commercepotentie te benutten.

B2b e-commerce maakt een ongekende groei door, die is aangejaagd door de coronapandemie. De zakelijke online bestedingen in ons land zijn afgelopen jaar met de helft (50%) toegenomen, blijkt uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2021, uitgevoerd door Ipsos in opdracht van onder andere Thuiswinkel.org en De Nieuwe Zaak. De impact van deze accelaratie is blijvend.

B2b e-commercegroei

“Op dit moment is de vraag niet meer of je digitaal aan de slag moet, maar hoe”, constateert de expertgroep Unleash the B2B E-commerce Potential van ShoppingTomorrow, voorgezeten door De Nieuwe Zaak en gehost door Optimizely. De deskundigen benoemen vijf verschillende elementen voor de groei van b2b e-commerce:

  1. Moderne e-commercearchitectuur
  2. Digitale marketing en branding
  3. Personalisatie
  4. Onboarding
  5. Organisatie en cultuur

Deze elementen worden uitgebreid besproken in hun bluepaper.