Bijna 40 procent van zakelijk Nederland heeft in het afgelopen jaar een online bestelling geplaatst voor het bedrijf. Er zijn wel grote verschillen in de mate waarin online besteld wordt binnen branches. Dit blijkt uit de eerste B2B E-commerce Markt Monitor, een onderzoek van Multiscope in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL.
Bij de presentatie van het rapport op Shopping Today zei Wijnand Jongen, ceo van Thuiswinkel.org, dat het nog niet mogelijk is om precieze omzetcijfers te geven. ‘Het is het eerste onderzoek dat we doen en we stellen ons hiermee kwetsbaar op. Hoewel het evident is dat deze markt heel groot is, vonden wij het beter om eerst de trends in kaart te brengen en inzichten in de markt boven tafel te krijgen.’
Tijd en geld winnen
Consumenten zijn al jarenlang gewend om online aankopen te doen, en deze trend slaat nu ook over op zakelijke inkopers, aldus Jongen. Omdat webwinkels zich ook op b2b-gebied professionaliseren, kunnen zakelijke inkopers veel tijd en geld winnen door hun aankopen gemakkelijk online te doen.’
Hij zegt in het persbericht dat zakelijke webshops ‘aan een inhaalrace begonnen zijn. Ze worden sneller, slimmer en gebruiksvriendelijker.’ Wat Thuiswinkel.org ook ziet is dat webshops eerst alleen aan consumenten verkochten, nu ook aan zakelijke kopers gaan verkopen en andersom.
Een voorbeeld hier van is Dekbed-Discounter dat in fuseerde met b2b-meubelzaak De Arend.
Diverse profielen
Er zijn grote verschillen in de mate waarin online besteld wordt binnen branches. Zakelijke dienstverlening bestelt het meest online: 50 procent van de bestellers geeft aan een bestelling online te hebben geplaatst. Bestellers bij groothandels doen veruit de meeste online bestellingen: gemiddeld 275 per jaar. Dit zijn meer dan drie keer zoveel bestellingen als andere type bedrijven doen.
Producenten geven met gemiddeld 83.568 euro per jaar het meest uit. Dit is ruim anderhalf keer meer dan een gemiddelde besteller bij een groothandel uitgeeft, na producenten degenen die het meest uitgeven per jaar. Met name managers (68 procent) en inkopers (65 procent) bestellen online, maar opvallend is dat ook operationele functies (22 procent) al online bestellingen doen.
Ook machines worden online besteld
Kantoorartikelen worden het meest online besteld (39 procent van de zakelijke online bestellers geeft aan kantoorartikelen te bestellen), gevolgd door computers en randapparatuur (34 procent). Maar uit het onderzoek blijkt ook dat grote, specialistische producten als machines, werktuigen, tractoren en vervoersmiddelen al voor een kwart online worden besteld.
Prijs is belangrijk
Zo’n 70 procent van de zakelijke bestellers geeft aan webwinkels te vergelijken op prijs. Daarnaast selecteert 59 procent van de zakelijke bestellers webwinkels op aspecten als leversnelheid, keuze van vervoerder of leveren op een specifiek moment.
Kansen voor b2b e-commerce
Tijdsbesparing is voor 40 procent van de bestellers de belangrijkste reden om online te bestellen. Maar er zijn ook drempels: een op de drie bestellers wil de producten zien en voelen. Hier liggen kansen voor webwinkels: juiste productinformatie in beeld en tekst kan de online verkoop nog enorm stimuleren. In het volledige onderzoek staan veel inzichten waarmee b2b e-commerce verder kan groeien.
In het onderzoek werden 5.421 Nederlandse werknemers bevraagd.
Wij verkopen nu bijna 15 jaar reserve-onderdelen voor heftrucks, hoogwerkers, veegmachines enz.. (Onderdelenbalie.nl) Wat ons de laatste jaren opvalt is dat ook de wat grotere bedrijven/organisaties hun afdelingshoofden van magazijnen en onderhoudsafdelingen de vrijheid geven om zelfstandig de inkopen van reserve-onderdelen te doen. Voorheen moest dat altijd via "het kantoor". Een decentralisatie die vele BtoB toeleveranciers in vele branches zal dwingen om toch ook actief met een webshop aan de slag te gaan.
Beste Kari-Anne,
Dank voor het interessante artikel, en goed om te zien dat B2B e-commerce ook steeds meer aandacht krijgt middels een gedegen onderzoek. Wij zien bij Sana Commerce ook de opmars van online verkoop onder B2B bedrijven, door de consumerization van de B2B koper stijgen ook de verwachtingen op het gebied van de online koopervaring. Wij hebben onlangs nog een rapport uitgebracht gebaseerd op een onderzoek onder 560 B2B kopers, waarin naar voren kwam dat voor al meer dan 1/3 van de B2B kopers het online bestellen van doorslaggevend is bij het kiezen van een leverancier.
Gr. Anthony