Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp neemt Kleertjes.com over

2021-07-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

Wehkamp kondigt aan een voorlopige overeenkomst te hebben gesloten voor de overname van alle aandelen van webshop Kleertjes.com. De overname zal tegen het einde van het derde kwartaal worden voltooid.

Wehkamp zegt zijn ‘expertise in e-commercetechnologie, fulfilment en assortimentssamenstelling’ in te willen zetten om Kleertjes.com verder uit te bouwen. Volgens de bedrijven behoudt Kleerjes.com – nummer 52 van de Twinkle100 - zijn merkidentiteit. Klanten van Kleertjes.com gaan wel wat van de overname merken. Zo krijgen zij geleidelijk snellere leveringen, aanvullende assortimenten en daarnaast latere besteltijden.

Het is niet bekendgemaakt hoeveel RFS Holland Holding, de moedermaatschappij van wehkamp, neerlegt voor Kleertjes.com. Wel laten de bedrijven weten dat er op gebied van werkgelegenheid geen gevolgen worden verwacht. De bedrijfslocaties van Kleertjes.com blijven waar ze zijn.

Explosieve groei Ebitda

Het nieuws van de overname komt tegelijkertijd met de bekendmaking van de jaarcijfers van het boekjaar 2020/2021 van de nummer 5 van de Twinkle100. Daaruit blijkt dat het bedrijf de consumentenomzet op jaarbasis met 22 procent zag stijgen tot 729,5 miljoen euro. Wat opvalt is dat juist het brutoresultaat enorm is toegenomen. De Ebitda steeg met maar liefst 247 procent tot 57 miljoen euro. De nettowinst komt net in de plus uit (245.000 euro). Vorig jaar was dit nog een verlies van 17,8 miljoen euro.

Naar eigen zeggen komt de groei door te richten op Nederlandse gezinnen en deze te bedienen ‘met een goed samengesteld assortiment van inspirerende en relevante producten van toonaangevende wereldwijde, lokale en eigen merken in de categorieën mode en de nieuwe focuscategorieën wonen, beauty en kindermode’.

Same day delivery

Volgens ceo Graham Harris zet wehkamp de sterke resultaten in het huidige boekjaar door. ‘Met opnieuw een dubbelcijferige omzetgroei in het eerste kwartaal.’ Volgens de directeur blijft wehkamp investeren in exclusieve partnerschappen en merken. Daarnaast verwacht het bedrijf later dit jaar een ‘dezelfde dag bezorgservice te lanceren’.