E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Sander Hoekman, interim head of product van wehkamp en Mathilde Boltje, lead shop marketing van wehkamp.
Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van kleertjes.com?
‘Kindermodewebshop kleertjes.com is in 2003 opgericht door Claudia Willemsen, omdat volgens haar het online aanbod in kinderkleding enorm tegenviel, terwijl ouders juist regelmatig nieuwe kleding nodig hebben vanwege de groei van hun kinderen. Willemsen startte vanaf haar zolderkamer in Doetinchem met de webwinkel die uitgroeide tot wat het nu is. In 2021 is kleertjes.com overgenomen door wehkamp.’
Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?
‘We hebben gekeken naar hoe we kleertjes.com konden aansluiten op het platform van wehkamp. Enerzijds zodat we intern schaalbaarheid en efficiëntie na konden streven, anderzijds doordat de usability van de wehkamp-website door de jaren heen goed doorontwikkeld is en we daarmee een solide blauwdruk voor de website van kleertjes.com in handen hadden. Deze blauwdruk houdt in dat we nu een tech stack hebben draaien die we multifacia kunnen inzetten, dus het is “relatief gemakkelijk” om een nieuw merk met eigen look-and-feel en branding op te zetten dat gebruikmaakt van dezelfde technische functionaliteiten. Het kan dus profiteren van nieuwe aanpassingen die meteen op meerdere platformen ingevoerd kunnen worden. Zo is vorig jaar ook bijvoorbeeld het nieuwe mannenplatform Unionriver.nl gelanceerd. We hebben voor de nieuwe site van kleertjes.com dan ook een groot deel van de bestaande techniek aangepast om het onderdeel te kunnen laten zijn van onze schaalbare multifacia-oplossing.’
Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?
‘Kleertjes.com heeft een compleet nieuwe look-and-feel met daarin de flexibiliteit voor onszelf om meer aan te passen. Daarnaast brengt de verandering verbeterde functionaliteiten met zich mee, onder andere op het gebied van landingspagina’s, filtering, de zoekmachine en opties voor ons om het assortiment in de shop uit te breiden. Verder kunnen klanten instellen dat ze op de hoogte worden gebracht als uitverkochte artikelen weer op voorraad zijn en kunnen ze gebruikmaken van same day delivery.’
Wat zijn de verwachte verbeteringen?
‘Het nieuwe platform brengt grote verbeteringen op SEO-gebied met zich mee en daarnaast een verbeterde gebruikerservaring, waarvan het uiteindelijke doel is dat het bijdraagt aan de conversie. Dit gaat samen met een intern verbeterde manier van werken door de vernieuwde mogelijkheden. Doordat we nu voor al onze merken gebruikmaken van dezelfde systemen, zoals bijvoorbeeld het cms, is het voor de teams die er dagelijks mee werken gemakkelijker. Zo krijgen we specialisten met een bepaalde vaardigheid en niet alleen specialisten op een specifiek merk.’
Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?
‘Zowel intern als extern. Alle benodigde teams voor de aanpassingen hebben we ofwel intern in huis of via samenwerkingsverbanden met externe partners die ons hier bij ondersteund hebben.’
Is het geplande budget overschreden?
‘Er is geen budget overschreden. Het project is agile aangevlogen en uiteindelijk hebben we het live zetten van de nieuwe website één week uitgesteld om een aantal extra testen uit te kunnen voeren.’
Heb je het redesign gevalideerd en welke methode heb je hiervoor gebruikt?
‘We hebben gebruikgemaakt van de usability van de wehkamp-website die door de jaren heen uitgebreid getest en verbeterd is. In die zin hebben we dus een werkend design kunnen gebruiken. Uiteraard hebben we ook intern de nieuwe website voor het live gaan uitgebreid getest om zeker te weten dat functionaliteiten op dezelfde manier werken.’
Welke stappen wil kleertjes.com in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?
‘De livegang van de nieuwe website is goed verlopen en de interne evaluatie zal nog volgen. We gaan uiteraard door met het constant verbeteren van de website voor onze klanten op verschillende vlakken. We zijn bijvoorbeeld deze maand live gegaan met XXL-artikelen als meubels om klanten van nog meer relevant assortiment te voorzien. Verder wordt momenteel hard gewerkt aan een kleertjes-app.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Het redesign van ... kleertjes.com
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.