Hoe gaat het met V&D? Die vraag stelde directeur Alexander van Slooten zichzelf tijdens een presentatie op de Webwinkel Vakdagen Summer Edition, in de Jaarbeurs Utrecht.
Het warenhuis kondigde in 2018 aan een doorstart te maken online, nadat het bedrijf in 2015 door een faillissement de deuren van al haar winkels sloot. Van Slooten gaf in zijn presentatie een inkijkje in enkele keuzes die het bedrijf nu als online warenhuis nam.
Een van de eerste keuzes die het online warenhuis maakte was om zich te richten op de veertigplusser. Dat vertelde Ronald van Zetten al in een eerder interview met Twinkle: ‘Die doelgroep bestelt meer bij vertrouwde merken, experimenteert minder en zit wat ruimer in de portemonnee. Bij hen zit ook een flinke groei. Wij hebben het productaanbod en de selectie om snel met hen te kunnen connecten.’
Online merkbekendheid
Zes jaar na het faillissement van V&D is de brand awareness nog altijd hoog, meldt Van Slooten, en de winkel wordt gemist. ‘Het is voor veel mensen alsof het hart uit het centrum van de stad is gerukt.’ Toch is de online merkbekendheid nog aan de lage kant, zo’n 50 procent van de mensen weet dat V&D online actief is. En ook het aanbod is anders dan men gewend is. V&D wordt van oudsher geassocieerd met vele productgroepen, van fashion tot reizen en verzekeringen.
Gesloten marketplace
Toch kiest het bedrijf ervoor om voor de online marktplaats te focussen op die veertigplusser en de interesses van die doelgroep zijn nauwkeurig in kaart gebracht. Het resultaat is een gesloten marketplace, waarbij het bedrijf alleen relevante, hoge kwaliteit merken en retailers selecteert die goed passen bij de beoogde doelgroep. De online marktplaats ging in 2018 van start met 30 partners; momenteel zijn dat er meer dan 150 en staan er meer dan een miljoen producten online. Van Slooten: ‘Het aantal partners groeit minder snel dan bij open marketplaces, maar ons doel is ook niet om heel veel partners te krijgen.’
Enkele van de meest populaire producten zijn momenteel beddengoed/dekbedovertrekken, damesschoenen en kinderbedden. ‘Vroeger was V&D groot in bijvoorbeeld kindermode. We zien dat er daar veel concurrentie in is, dus die productcategorie is vrijwel in zijn geheel weggevallen.’
Eigen producten
Van Slooten laat verder weten dat er geen ambitie is om weer een ‘klassieke’ fysieke winkel te openen, en ook zal de focus puur liggen op Nederland waar de naamsbekendheid van V&D hoog is. Het bedrijf draait momenteel een omzet van 20 miljoen euro per maand met een gemiddelde commissie van 13 procent. Met de komst van eigen producten, zoals de V&D e-bike, verhoogde het bedrijf zijn marge. De ambitie van het bedrijf is dat die omzet bij het eind van 2024 de 100 miljoen raakt. Dit jaar is het eerste jaar dat V&D de nullijn raakt en dus geen verlies leidt.
Om Van Slooten dan maar de vraag te laten beantwoorden waarmee hij zijn presentatie begint: hoe gaat het met V&D? ‘Het gaat boven verwachting goed, als je ziet dat het ons gelukt is om binnen korte tijd een rendabel bedrijf neer te zetten. Maar als je kijkt naar onze ambities, dan hebben we nog een lange weg te gaan.’
Het komt op mij erg ongeloofwaardig over dat de omzet van V&D 10Mio/maand is. In een BNR interview van Feb. 2020 met Van Zetten was deze nog 5 Mio./jaar. https://www.ecommercenews.nl/tag/twinkle100/