V&D is terug. De warenhuisketen maakt zijn rentree als e-commerce speler. ‘Er zijn nog miljoenen voormalig V&D-klanten’, zegt merkeigenaar Ronald van Zetten tegen Twinkle. ‘Vanaf nu gaat het boompje weer groeien.’
Met een breed productaanbod van 12 categorieën verschijnt V&D woensdag onverwachts opnieuw aan de Nederlandse retailhorizon. Na bijna drie jaar radiostilte, volgend op het faillissement van de keten op Oudjaarsdag 2015, keert het warenhuis woensdagochtend vroeg als pure player terug. Retailexperts Cor Molenaar, Rupert Parker Brady en Paul Moers maakten bij Twinkle de balans op.
From scratch
‘We vinden het best wel spannend’, zegt ondernemer Ronald van Zetten tegen Twinkle. In het komende nummer, dat verschijnt op 16 oktober, vertelt hij uitgebreid over ‘V&D 2.0’. Samen met zakenpartners Roland Kahn en Jaco Scheffers kocht Van Zetten in juni 2016 de merkrechten van de teloorgegane keten. Hoewel V&D aanvankelijk snel online door zou starten, bleek de IT-structuur aan alle kanten te rammelen. Zelfs zodanig dat een online terugkeer volgens de heren tegen 2017 ‘definitief’ van de baan was. Sinds begin 2018 is achter de schermen hard gewerkt aan een volledige herstructurering van de backend en is V&D klaargestoomd voor een online hergeboorte.
Alexander van Slooten
Voormalig wehkamp-marketing technology director Alexander van Slooten algemeen directeur VD.NL en mede-eigenaar is eindverantwoordelijk. Sinds twee jaar vervult hij de rol van group director e-commerce bij Kahns Coolinvestments. Van Zetten: ‘Hij trekt de kar. De afgelopen zes maanden is Alexander met zijn team druk bezig geweest om het voor elkaar te krijgen. Het is een grote stap en een knappe prestatie in korte tijd.’
Prijzencircus en Schoolcampus
Bekende concepten die verbonden waren aan het vroegere warenhuis, zoals het Prijzencircus, keren ook terug. De Schoolcampus vond zijn weg naar de consument vorig jaar al, met behulp van partner Albert Heijn; Prijzencircus gaat opnieuw onderdeel worden van Vd.nl.
Daarnaast is vorig voorjaar de mode-app Frendz gelanceerd, refererend aan het voormalige modemerk van V&D. Daarbij staat social commerce centraal: gebruikers wijzen elkaar via zelfgemaakte moodboards op fashionartikelen. In het aankomende nummer van Twinkle blikt Van Zetten eveneens terug op de eerste anderhalf jaar van Frendz.
40-plussers
Het herboren V&D-platform heeft een duidelijke doelgroep voor ogen: 40-plussers, vertelt Van Zetten. Om juist die doelgroep aan te trekken, is bij de navigatie in de nieuwe webshop gekozen voor elf interessegebieden als uitgangspunt: dames, heren, familie, thuis, hobby, tuin, elektronica, op reis, sport, gezondheid en uiterlijk. ‘De merknaam V&D biedt een gat in de markt voor die leeftijdsgroep, die vaak merktrouw is. Het ademt nostalgie. Veel van hen hebben in het verleden gewinkeld bij V&D en we hopen dat zij de weg naar het online platform snel terugvinden.’
In de aankomende uitgave van Twinkle lees je een uitgebreid interview met V&D-mede-merkeigenaar Ronald van Zetten.
Heel fijn, we hebben jullie gemist Succes Een oude trouwe klant
Wauw wat goed nieuws! toevallig waren wij nog bij de La place vanmorgen in Groningen en hadden wij het er nog over. Was V&D er nog maar daar kon je alles kopen. wij wensen jullie veel Succes.
Heerlijk, toch een gevoel dag jullie terug zijn in Hilversum. Wij zitten al die tijd nog tegen het lege filiaal aan te kijken.
Hehe eindelijk weer shoppen bij mijn , in het verleden, voormalige werkgever.Leuk.
Wat een goed nieuws, ik denk nog vaak aan vroom en dreesman. Ik heb zelfs een plastic tasje bewaard van mijn favoriete warenhuis. Wat leuk dat SOHO weer terugkomt, een favoriet merk van mij. Zorg voor een optimale en snelle website, want de oude v&d is hierom genekt. De online website van v&d was verschrikkelijk traag en onoverzichtelijk en dat in een opkomend internet tijdperk. Als de toenmalige directie veel geld had geïnvesteerd in een goede site, waren ze niet failliet gegaan.
Gedoemd om te mislukken. Weet nog steeds wat de USP's zijn van VD en wat ze eigenlijk verkopen en waar ze voor staan (eigenlijk zoals vroeger). Ze verkopen van alles en nog wat. Totaal niet onderscheidend!
Welk webadres heeft vroom en dreesman?
Eindelijk weer een keer leuk nieuws. Ik wens jullie heel veel succes toe
Wat een nieuws, dit is echt mijn gelukkigste dag sinds mijn trouwdag op 2 januari 1951.
Ik heb veel respect voor de ondernemerslust en plannen van de eigenaren en de site ziet er aardig uit. Maar ik kan me niet voorstellen dat het een succes gaat worden. Te weinig onderscheidend van de grote jongens Bol, Coolblue en Zalando. Net even een kleine prijsvergelijking gedaan met een senheiser koptelefoon. Bij de concurrent is de die 15 euro goedkoper... Het is maar 1 product maar het doet het ergste vermoeden. Succes ermee !
Heerlijk dat een merk als V&D terug is. Prettige no-nonse webwinkel.