Twinkle | Digital Commerce

V&D maakt comeback als online warenhuis

2018-09-05
1000588
  • [nieuws]
  • 2:17

V&D is terug. De warenhuisketen maakt zijn rentree als e-commerce speler. ‘Er zijn nog miljoenen voormalig V&D-klanten’, zegt merkeigenaar Ronald van Zetten tegen Twinkle. ‘Vanaf nu gaat het boompje weer groeien.’

Met een breed productaanbod van 12 categorieën verschijnt V&D woensdag onverwachts opnieuw aan de Nederlandse retailhorizon. Na bijna drie jaar radiostilte, volgend op het faillissement van de keten op Oudjaarsdag 2015, keert het warenhuis woensdagochtend vroeg als pure player terug. Retailexperts Cor Molenaar, Rupert Parker Brady en Paul Moers maakten bij Twinkle de balans op.

From scratch

‘We vinden het best wel spannend’, zegt ondernemer Ronald van Zetten tegen Twinkle. In het komende nummer, dat verschijnt op 16 oktober, vertelt hij uitgebreid over ‘V&D 2.0’. Samen met zakenpartners Roland Kahn en Jaco Scheffers kocht Van Zetten in juni 2016 de merkrechten van de teloorgegane keten. Hoewel V&D aanvankelijk snel online door zou starten, bleek de IT-structuur aan alle kanten te rammelen. Zelfs zodanig dat een online terugkeer volgens de heren tegen 2017 ‘definitief’ van de baan was. Sinds begin 2018 is achter de schermen hard gewerkt aan een volledige herstructurering van de backend en is V&D klaargestoomd voor een online hergeboorte.

Alexander van Slooten

Voormalig wehkamp-marketing technology director Alexander van Slooten algemeen directeur VD.NL en mede-eigenaar  is eindverantwoordelijk. Sinds twee jaar vervult hij de rol van group director e-commerce bij Kahns Coolinvestments. Van Zetten: ‘Hij trekt de kar. De afgelopen zes maanden is Alexander met zijn team druk bezig geweest om het voor elkaar te krijgen. Het is een grote stap en een knappe prestatie in korte tijd.’

Prijzencircus en Schoolcampus

Bekende concepten die verbonden waren aan het vroegere warenhuis, zoals het Prijzencircus, keren ook terug. De Schoolcampus vond zijn weg naar de consument vorig jaar al, met behulp van partner Albert Heijn; Prijzencircus gaat opnieuw onderdeel worden van Vd.nl.

Daarnaast is  vorig voorjaar de mode-app Frendz gelanceerd, refererend aan het voormalige modemerk van V&D. Daarbij staat social commerce centraal: gebruikers wijzen elkaar via zelfgemaakte moodboards op fashionartikelen. In het aankomende nummer van Twinkle blikt Van Zetten eveneens terug op de eerste anderhalf jaar van Frendz.

40-plussers

Het herboren V&D-platform heeft een duidelijke doelgroep voor ogen: 40-plussers, vertelt Van Zetten. Om juist die doelgroep aan te trekken, is bij de navigatie in de nieuwe webshop gekozen voor elf interessegebieden als uitgangspunt: dames, heren, familie, thuis, hobby, tuin, elektronica, op reis, sport, gezondheid en uiterlijk.  ‘De merknaam V&D biedt een gat in de markt voor die leeftijdsgroep, die vaak merktrouw is. Het ademt nostalgie. Veel van hen hebben in het verleden gewinkeld bij V&D en we hopen dat zij de weg naar het online platform snel terugvinden.’

In de aankomende uitgave van Twinkle lees je een uitgebreid interview met V&D-mede-merkeigenaar Ronald van Zetten.