VD.nl keert terug naar propositie waarmee het bedrijf groot is geworden. Het webwarenhuis schrapt een groot deel van het assortiment en legt de focus op mode, schoenen, sportartikelen en woninginrichting.
De consument geeft minder uit en dat merkt VD.nl. Waar het webwarenhuis de eerste jaren snel groeide, viel de omzet vorig jaar tegen. ‘Na ‘corona’, kozen consumenten weer meer voor fysieke winkels waardoor marktbreed de online omzetten scherp terugvielen’, zo meldt directeur Alexander van Slooten. ‘Het consumentenvertrouwen en de bestedingen kwamen vervolgens onder druk door de oorlog in Oekraïne en de inflatie als gevolg van de hoge energie- en transportkosten, de scherpe daling van de huizenprijzen en angst voor recessie.’
Gevestigde spelers
Het warenhuis maakte in 2018 een doorstart na het faillissement in 2015. De retailer ging door in afgeslankte vorm, zonder winkels maar puur als online marktplaats. Het aanbod werd daardoor juist breder. Dat was de eerste jaren een succes, maar in mindere tijden blijkt het lastig om op te boksen tegen de gevestigde marktplaatsen. Van Slooten: ‘Ondanks dat V&D online vanaf de start in 2018 sterk is gegroeid, tot een omzet van ruim €12 miljoen in 2021, bleef zij relatief klein vergeleken bij grootmachten als Wehkamp, Bol en Zalando. Door hun hevige onderlinge concurrentie laten zij weinig ruimte over voor kleinere platformen met een breed aanbod zoals VD.nl. Grote webshops kunnen meer adverteren, klanten lokken met loyalty-systemen, betere afspraken afdwingen met leveranciers en een hogere marge maken op eigen voorraden. Door haar kleinere omvang kon V&D dat veel minder.’
Prijzencircus
De nieuwe strategie behelst een terugkeer naar de ‘oude’ productgroepen waar het warenhuis vroeger om bekend stond. Dat geldt ook voor de prijsstelling, waarbij de focus komt te liggen op ‘merken voor minder’ en aanbiedingen en koopjes. In deze lijn heeft VD.nl in de eigen webshop ook het V&D Prijzencircus weer omarmd – de naam van het bekende koopjesfestijn uit de tijd dat het bedrijf nog fysieke warenhuizen had. Prijzencircus biedt wekelijks artikelen tegen tijdelijke hoge kortingen.
Vrijdagvoordeel.nl > domeinnaam bied ik te koop aan. (Net zoals alle andere dagen met uitgang voordeel.nl)
PR is toch een mooi vak! De webshop gaat terug naar AF, ruim 100 jaar! Dát is pas vooruitgang! Nu heb ik daar 10 jaar met plezier gewerkt, o.a. Als Centraal Inkoper en Bedrijfsleider, maar toen waren die afdelingen die nu gedumpt worden, er al vele jaren, én meer! Tja, en in die zeer succesvolle jaren 70 hadden we geen schoenen, kostten veel te veel mankracht! Maar tja, dit oogt niet op succes!
Helaas zit het iets anders in elkaar en stoppen partners met dit platform omdat ontvangen gelden van consumenten niet worden uitbetaald aan de partners. Het feit dat ze zelf stoppen met een deel van het assortiment is het tegenovergestelde van de realiteit. Dit is een tweede Kijkshop in de dop....
Ze keren terug naar de oude succesformule: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst
Het lijkt er op dat VD opnieuw gaat vallen. Ik verkoop zelf op het platform en ik ben al drie maanden niet uitbetaald. VD hoort een commissie van 15% op te strijken maar ze gaan voor de volle 100%
Terug naar oude succesformule of een laatste redmiddel gezien de keus die is gemaakt voor een WHOA traject nu? V&D zal inderdaad gaan vallen.
Ze maken er ook goed reclame voor NOT.
Had geen idee dat V&D nog bestond als webwinkel.
Hoe willen ze gaan opboksen tegen Bol, Amazon en Zalando?