Twinkle | Digital Commerce

V&D keert terug naar oude succesformule

2023-02-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:40

VD.nl keert terug naar propositie waarmee het bedrijf groot is geworden. Het webwarenhuis schrapt een groot deel van het assortiment en legt de focus op mode, schoenen, sportartikelen en woninginrichting.

De consument geeft minder uit en dat merkt VD.nl. Waar het webwarenhuis de eerste jaren snel groeide, viel de omzet vorig jaar tegen. ‘Na ‘corona’, kozen consumenten weer meer voor fysieke winkels waardoor marktbreed de online omzetten scherp terugvielen’, zo meldt directeur Alexander van Slooten. ‘Het consumentenvertrouwen en de bestedingen kwamen vervolgens onder druk door de oorlog in Oekraïne en de inflatie als gevolg van de hoge energie- en transportkosten, de scherpe daling van de huizenprijzen en angst voor recessie.’

Gevestigde spelers

Het warenhuis maakte in 2018 een doorstart na het faillissement in 2015. De retailer ging door in afgeslankte vorm, zonder winkels maar puur als online marktplaats. Het aanbod werd daardoor juist breder. Dat was de eerste jaren een succes, maar in mindere tijden blijkt het lastig om op te boksen tegen de gevestigde marktplaatsen. Van Slooten: ‘Ondanks dat V&D online vanaf de start in 2018 sterk is gegroeid, tot een omzet van ruim €12 miljoen in 2021, bleef zij relatief klein vergeleken bij grootmachten als Wehkamp, Bol en Zalando. Door hun hevige onderlinge concurrentie laten zij weinig ruimte over voor kleinere platformen met een breed aanbod zoals VD.nl. Grote webshops kunnen meer adverteren, klanten lokken met loyalty-systemen, betere afspraken afdwingen met leveranciers en een hogere marge maken op eigen voorraden. Door haar kleinere omvang kon V&D dat veel minder.’

Prijzencircus

De nieuwe strategie behelst een terugkeer naar de ‘oude’ productgroepen waar het warenhuis vroeger om bekend stond. Dat geldt ook voor de prijsstelling, waarbij de focus komt te liggen op ‘merken voor minder’ en aanbiedingen en koopjes. In deze lijn heeft VD.nl in de eigen webshop ook het V&D Prijzencircus weer omarmd – de naam van het bekende koopjesfestijn uit de tijd dat het bedrijf nog fysieke warenhuizen had. Prijzencircus biedt wekelijks artikelen tegen tijdelijke hoge kortingen.