Twinkle | Digital Commerce

JD Sports past levertijden op webshop aan na berisping ACM

2021-07-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:32

JD Sports gaat op zijn website de reële levertijden vermelden en zorgen voor een goede bereikbaarheid van zijn klantenservice. Deze aanpassingen doet het bedrijf nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf had aangesproken. Dat meldt de ACM op zijn website.

De ACM ontving in de periode december 2020 tot februari 2021 veel klachten van consumenten over de slechte dienstverlening van de webwinkel van JD Sports. Consumenten meldden dat hun product niet of veel later geleverd werd dan beloofd en dat de klantenservice onbereikbaar was. Consumenten die contact opnamen met JD Sports om te informeren waar hun bestelling bleef, kregen een automatisch antwoord of pas na lang wachten een reactie. Hierdoor kreeg de consument geen duidelijkheid over de status van zijn bestelling en of deze wel geleverd zou worden.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Bij online verkoop is de informatievoorziening aan consumenten cruciaal. Consumenten moeten worden geïnformeerd over de levertijd van hun bestelling en de klantenservice van de webwinkel moet goed bereikbaar zijn. De ACM houdt daar toezicht op, omdat consumenten online met vertrouwen moeten kunnen kopen.”

JD Sports gaf als toelichting op vragen van de ACM dat de logistieke problemen onder andere te maken hadden met de gevolgen van Brexit en corona. Het bedrijf zegt zijn werkwijze nu te hebben aangepast. Zo levert het bedrijf nu veel bestellingen direct vanuit de Nederlandse winkels en hoeven de bestellingen niet meer uit het depot in het Verenigd Koninkrijk te komen. Door deze aanpassing worden de bestellingen binnen de beloofde levertijd bezorgd. Ook heeft JD Sports zijn klantenservice uitgebreid zodat consumenten sneller een reactie krijgen en beter op de hoogte worden gehouden van de status van hun bestelling.

De ACM zal JD Sports blijven monitoren, onder andere via meldingen bij ACM ConsuWijzer.

[Bron: ACM]