De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het onderzoek naar toegang voor betaalapps tot NFC-technologie in onder andere smartphones afgesloten. De conclusie: er zijn aanvullende Europese regels nodig om het concurrentieprobleem op te lossen.
Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat toegang tot NFC-technologie (Near Field Communication) voor marktpartijen een belangrijke voorwaarde is om te investeren in de ontwikkeling van eigen betaalapps. Via deze technologie kunnen consumenten al langere tijd in winkels betalen; de technologie zit namelijk ook op betaalkaarten. Doordat marktpartijen zoals banken geen toegang krijgen tot deze technologie op smartphones, zijn zij niet begonnen of gestopt met het maken van eigen betaalapps. Hierdoor hebben consumenten en winkeliers minder keuze tussen verschillende betaalmogelijkheden.
Huidige IFR is niet geschikt
De Interchange Fee Regulation (IFR), de Europese wet op basis waarvan de ACM het onderzoek deed, is echter niet geschikt om dit concurrentieprobleem in Nederland op te lossen. Deze regel kan alleen gebruikt worden als er keuze is tussen verschillende betaalapps. Die keuzemogelijkheid is er op dit moment niet in Nederland. In andere landen waar al wel een concurrerende betaalapp is, kan de IFR wellicht wel worden toegepast.
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Deze Europese regels stellen ons niet in staat deze toegang in Nederland af te dwingen. Dat kan alleen als er al een concurrerende betaalapp is, maar daarvoor blijkt toegang tot NFC-technologie cruciaal. In feite een kip-ei probleem.’
De ACM pleit daarom voor aanpassing van de Europese regels voor het betalingsverkeer (PSD2) en invoering van de Digital Markets Act. Die regels moeten technische dienstverleners zoals smartphonefabrikanten verplichten om toegang te bieden tot cruciale technologie en infrastructuur zoals NFC-technologie.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ACM onderzoek betaalapps: ‘nieuwe Europese regels nodig’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.