Twinkle | Digital Commerce

ACM: ‘Techbedrijven moeten verschillende betaaldiensten aanbieden’

2020-12-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) roept techbedrijven op om apparaten geschikt te maken voor verschillende aanbieders van betaaldiensten. Het gaat dan om bedrijven als Apple, Facebook, Amazon en ANT Group (Alibaba).

De ACM wil een gelijk speelveld voor alle aanbieders van betaaldiensten, zo schrijft de waakhond naar aanleiding van een studie naar de betaalmarkt, in opdracht van het ministerie van Financiën. Op dit moment is de rol van techreuzen in de betaalmarkt nog niet erg groot, maar de ACM ziet ook dat de posities worden versterkt door overnames en samenwerkingen.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM, vertelt: ‘Big Techbedrijven kunnen een aanjagende rol spelen bij de concurrentie en daardoor de innovatie op de Nederlandse betaalmarkt. Maar het vraagt wel van hen dat ze hun platforms en apparaten openstellen voor concurrerende betaaldiensten. Net zoals de banken dat moeten doen. Alleen bij zo’n gelijk speelveld  blijven betaaldiensten concurreren en innoveren en houden consumenten keuzevrijheid. Het zou goed zijn dat vóórdat de markt gedomineerd wordt door één of enkele grote spelers, de Europese regels op dit punt worden aangescherpt.’

De techreuzen bieden steeds vaker eigen betaalmogelijkheden, zowel online als in de winkel. In fysieke retail komen ook meer mogelijkheden voor contactloos betalen, bijvoorbeeld met smartphones en -watches. Die apparaten moeten volgens de ACM de mogelijkheid bieden om meer soorten betaalapps te gebruiken, daarom moeten de techbedrijven toegang geven aan andere betaaldiensten, aldus de autoriteit.

‘Een populair online platform kan concurrerende betaaldiensten weigeren. Ze kunnen het voor concurrenten ook moeilijk maken om goed te functioneren op het online platform. Dit belemmert de concurrentie en daarmee de verdere innovatie’, aldus de ACM.