Voor het derde jaar op rij zijn de verkopen op de marktplaats van MediaMarkt verdubbeld. De elektronicaretailer breidde zijn platform met externe partners de afgelopen jaren uit naar meer markten, en dat is terug te zien in de cijfers.
Afgelopen boekjaar werd voor 527 miljoen euro verkocht door externe partners. Procentueel gezien blijft dat een bescheiden deel van de totale verkopen van moederbedrijf Ceconomy, dat vandaag de jaarcijfers over boekjaar 2024/2025 presenteert. De omzet van het concern steeg naar 23,1 miljard euro, een toename van 5,7 procent.
De afgelopen jaren verdubbelden de verkopen via het platform telkens. Het afgelopen jaar kwam daar met ruim 90 procent groei net geen verdubbeling bij in de buurt. Voor komend jaar verwacht Ceconomy opnieuw groei, maar aanzienlijk minder dan voorheen: de marktplaats moet dan goed zijn voor 750 miljoen euro aan handel.
Het brutoresultaat steeg met 24 procent tot een plus van 378 miljoen euro. De focus van het moederbedrijf ligt de laatste jaren steeds meer op winstgevendheid. Netto lukt dat dit jaar niet: het nettoverlies komt uit op 35 miljoen euro.
Overname JD.com
De overname door JD.com stemt tot optimisme. De Chinese webreus zou inmiddels zo’n 85 procent van Ceconomy in handen hebben. De retailer profiteert onder meer van de logistieke slagkracht van JD.com. Ceconomy wil in het nieuwe jaar inzetten op snelle bezorgopties, de app, retailmedia en Space-as-a-Service, waarbij winkelruimte wordt verhuurd aan externe partners. En de marktplaats? Die breidt komend boekjaar uit naar Zwitserland en Hongarije.

Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
MediaMarkt blijft marktplaats verdubbelen, maar tempert groei