Twinkle | Digital Commerce

94 procent van Britse webshops verloor EU-klanten

2021-07-01
1000562
  • [nieuws]
  • 0:58

Door de Brexit zag 94 procent van de online retailers in het Verenigd Koninkrijk zijn Europese klanten afnemen.

Dat blijkt uit een onderzoek door ChannelAdvisor en CensusWide waar Tamebay over schrijft. Zij ondervroegen 304 chief marketing officers van Britse merken die online verkopen. De overgrote meerderheid liet weten dat ze EU-klanten zijn verloren, om hoeveel klanten het precies gaat, werd niet bekendgemaakt. Twee derde geeft aan dat extra complicaties rond grensvertragingen en onverwachte belastingen hebben geleid tot een aanzienlijke daling van Europese klanten. Slechts 15 procent van de cmo’s zegt dat de Brexit de internationale verkoop heeft laten stijgen, 17 procent ziet geen effect op de verkoop.

Vladi Shlesman, managing director van ChannelAdvisor, vertelt: ‘Britse merken beleven een fenomenale groeiperiode en zullen ongetwijfeld een integrale rol spelen in het post-COVID-herstel van het land. De laatste paar maanden van de Brexit-verstoring hebben de overgrote meerderheid van deze bedrijven echter veel hoofdpijn bezorgd, dankzij vertragingen en complicaties bij de douane van het VK en de EU. Merken worden zelden e-commercereuzen zonder sterke internationale verkoop en het vinden van een oplossing voor deze grensverstoring zal alle partijen ten goede komen.’