Twinkle | Digital Commerce

Hema verdubbelde online omzet in 2020

2021-05-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:02

De online tak van warenhuis Hema zag de omzet in coronajaar 2020 verdubbelen. De totale omzet van de keten daalde wel, van 1,259 naar 1,064 miljard euro.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf. De daling in omzet is volgens Hema volledig toe te schijven aan de negatieve impact van de coronacrisis. De gevolgen van de coronamaatregelen zijn ook terug te zien onderaan de streep, waar Hema een verlies van 214,8 miljoen euro moet optekenen.

Niet geheel toevallig spreekt Hema van ‘één van de meest uitdagende jaren ooit’ voor het bedrijf. Toch is er ook ruimte voor optimisme. Zo moeten de nieuwe aandeelhouders, een gezonde financiële structuur en winkels die binnenkort zonder restricties open zijn, de nodige stabiliteit en ruimte bieden om verder te bouwen.

Dat laatste is aan het nieuwe managementteam van Hema. Vanaf 1 juni staat dat onder leiding van voormalig Etos-ceo Saskia Egas Reparaz. Opvallend is de benoeming van Pieter Heij als cto, die tot voor kort nog directeur multichannel was bij De Bijenkorf. Ook Bas Verheijen (medeoprichter Picnic), Machiel Lagerweij (eveneens voormalig De Bijenkorf) en Wilma Veldman worden aan het management toegevoegd. Veldman en Lagerweij waren eerder ook al werkzaam voor Hema.