Twinkle | Digital Commerce

Carsten Klomp (Naduvi): ‘Underpromise and overdeliver’

2021-04-16
1000562
  • [interview]
  • 2:59

Carsten Klomp was al heel jong samen met zijn broer websites aan het bouwen. Om zijn technische studies te kunnen betalen runde hij een eigen webbureau, en daarna startte hij bij Emakina. Na negen jaar wilde hij wat anders en vertrok hij naar Hema, waar e-commerce nog in de kinderschoenen stond. Het afgelopen jaar had een sabattical met wereldreis zullen zijn, maar door corona liep dat anders. Onlangs startte Klomp in een nieuwe uitdaging als cto bij Naduvi.

Inspiratie

‘Ik lees veel retail- en technieuws en volg wat tegenhangers doen; ik heb een peer-to-peernetwerk met andere cto’s en cio’s en vind het interessant om te zien en horen waar zij mee bezig zijn. Daarnaast kijk ik naar wat bijvoorbeeld de Amazon- en Google clouddiensten doen. Zij maken immers complexe technologie laagdrempelig beschikbaar. Tegenwoordig zijn er toffe AR-diensten beschikbaar die je voor consumenten kunt gebruiken, er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van machine learning en dergelijke. Ik vind het heel leuk om daar de parels uit te pikken.’

E-commerce

‘Het aantrekkelijke aan digital commerce vind ik dat je gedwongen wordt om altijd te blijven leren. Je moet jezelf steeds blijven uitdagen om voorop te kunnen lopen, en je moet voorop lopen om het verschil te kunnen maken. De markt verandert zó snel.’

Ontwikkeling

‘We zitten op een omslagpunt van heel grote platforms naar de meer headless of api-driven solutions. Op dit moment kan iedereen met behulp van Shopify binnen een paar uur een eigen webshop openen. Heel veel functionaliteiten zijn daarmee commodity geworden. Als je je wilt onderscheiden moet dat echt op CX-gebied, en om dat te kunnen, heb je heel veel flexibiliteit en snelheid nodig in je techlandschap.’

Vrije tijd

‘De laatste negen maanden van 2020 heb ik in m’n achtertuin veel geleerd over de balans tussen werk en privé. Ik zou eigenlijk een sabbatical nemen en op wereldreis gaan, maar door corona kon dat natuurlijk niet. Ik heb in die periode bewust geleerd hoe belangrijk het is om tijd met geliefden door te brengen – ik heb een vriendin en een zoontje van 3,5 jaar oud. Verder houd ik erg van sport en zijn basketbal en voetbal mijn favoriete teamsporten. Het gaat me daarbij zowel om de fysieke inspanning als de sociale interactie. En ik heb een seizoenskaart van Ajax en ga graag met mijn vader en broer ontladen op de tribune.’

Reizen

‘Vóórdat ik een kind had, reisde ik frequent de hele wereld over, zowel voor mijn werk als privé met mijn vriendin. Het meest indrukwekkende land vind ik Japan: dat is het enige land op de wereld waar je je echt verloren kunt voelen. Met kind zijn we naar Californië op vakantie gegaan; dat was iets minder avontuurlijk en ging in een wat lager tempo, maar toch fantastisch.’

Trots

‘Ik ben trots op de prestaties die we met een klein team bij Hema verricht hebben. Hema moest e-commerce wise van ver komen. De onderneming stond net op een kantelpunt: onder de oude board was e-commerce een moetje, de nieuwe board zag e-commerce als een strategisch speerpunt. We hebben in relatief korte termijn heel veel impact weten te maken op zowel de online klantbeleving als de omnichannel ervaring, en we hebben de winstgevendheid en de schaalbaarheid van e-commerce van het warenhuis omhoog geduwd.’

Motto

‘Mensen die me kennen zullen nu gaan gniffelen, want ze horen het me gewoon zeggen: underpromise and overdeliver. Je moet voorzichtig zijn in wat je toezegt en zorgen dat je het waar kunt maken, zodat je een heel blije klant hebt.’