Wanneer consumenten online spullen kopen, wordt hun bestelling meestal bezorgd vanuit een centraal magazijn of distributiecentrum. Terwijl de winkel ‘om de hoek’ het product ook gewoon op voorraad kan hebben. Daarom ontwikkelde PostNL de dienst ‘Ship from Store’: goederen die rechtstreeks vanuit de winkel bij de klant thuis geleverd worden. Waar mogelijk direct op de fiets. En dat scheelt!
Last mile op de fiets
‘Doordat we de last mile op de fiets doen, wordt onze CO2-footprint kleiner,’ vertelt Business development manager Boy van der Velden. De dienst is nog volop in ontwikkeling, maar nu al veel belovend. Door gebruik te maken van de bestaande winkelvoorraad is er geen extra ritje van het distributiecentrum naar de klant nodig. ‘Maar het groene karakter van deze dienst zit hem echt in het feit dat we meer met de fiets kunnen doen en dus minder busjes de stad in laten rijden. Ieder pakketje op een fiets, zit niet in een bus.’
Groener ondernemen? Download het duurzaamheidsmagazine en lees alles over de duurzame logistieke oplossingen van PostNL.
Snelle bezorging
‘Naast dat het groener is, is het ook nog eens veel sneller. Klanten ontvangen de bestelling al binnen 2 uur of in een zelfgekozen tijdvenster van 2 uur,’ gaat Boy verder. ‘Wij werken bijvoorbeeld samen met Nespresso. Als een consument ’s ochtends voor 9 uur ontdekt dat z’n koffie op is, bezorgen wij voor 12 uur ‘s middags nieuwe. Als hij dat wil natuurlijk - het is een optie die door Nespresso wordt aangeboden in de check-out. Bovendien nemen wij oude capsules van de consument mee voor recycling. Ook dat draagt bij aan het duurzame karakter van deze dienst.’
Boy van der Velden, Business development manager bij PostNL
Groen is de toekomst
‘Wij zoeken altijd oplossingen voor onze klanten, ook buiten ons portfolio om. Zo ontwikkelden we samen met bol.com de eerste ‘Binnen 2 uur bezorgd’ pilot. Zij zochten een manier om producten binnen twee uur te kunnen leveren bij hun klanten. Van deze pilot hebben we veel geleerd. Hieruit is dan ook Ship from Store ontstaan. Gaandeweg is het duurzame karakter ervan steeds belangrijker geworden.’ Dat is sowieso een belangrijke beweging in de markt, ziet Boy: ‘Consumenten én bedrijven zoeken steeds meer naar duurzame oplossingen. Was dat vijf jaar geleden nog nice to have, nu is het steeds meer een belangrijk onderdeel van de gewenste oplossing. Wij krijgen steeds vaker de vraag of een dienst groen kan, of elektrisch. Wat dat betreft heeft er echt een kentering plaats gevonden.’
Fietsbezorging vanuit de winkel aan de consument in de stad.
Volop in ontwikkeling
‘We testen nu de samenwerking met een partner in fietsbezorging. Als er een order binnenkomt en de klant geeft aan dat hij het binnen 2 uur wil ontvangen, lichten wij de fietskoerier in. Die zorgt er dan voor dat het bezorgd wordt. Het goede daarvan is dat die koerier al in de stad is. We hoeven geen extra bussen of bezorgers in te zetten.’ Zo wordt er volop getest en gezocht naar de beste oplossing, aldus Boy: ‘Dit is natuurlijk heel interessant voor branches die graag een supersnelle, groene levering willen bieden aan hun klanten.’
Ideeën opdoen over milieubewuster ondernemen? Download het nieuwe duurzaamheidsmagazine van PostNL en lees hoe hun logistieke oplossingen jou hierbij kunnen helpen.