Er zijn veel uitdagingen bij het ontwikkelen van een growth mindset in een bedrijf. Een van de grootste is dat de verschillende marketingteams op hun eigen eiland werken. Dit isolement maakt het moeilijk om samen te werken aan het creëren van een organisatiebrede datagedreven cultuur. Drie tips die daarbij helpen.
Tekst: Simon Groters
1. Werk aan het algemene bedrijfsdoel
Individuele KPI's of die van het team zijn niet noodzakelijkerwijs verbonden met algemene KPI's van het bedrijf. Verschillende teams hebben meestal ook verschillende KPI's, waardoor experimenteren voor sommige teams minder prioriteit krijgt.
Als marketeer kun je de verschillende KPI's bespreken met andere teams om ze beter op één lijn te krijgen en problemen op te lossen. Een andere optie is om de verschillende KPI's te koppelen aan een algemeen bedrijfsdoel.
2. Overtuig stakeholders
Een andere uitdaging is het overtuigen van stakeholders die weinig of geen ervaring hebben met experimenteren. Aan veel mensen moet je nog uitleggen wat experimenteren is en wat een growth mindset inhoudt. Het creëren van een growth mindset is buitengewoon moeilijk, zeker als men hier weinig kennis van heeft.
Mensen zijn veelal vastgeroest in een bepaalde manier van denken, zeker als ze lange tijd bij hetzelfde bedrijf werken. Bij onboarding van een team zul je veel tijd moeten nemen om tot in detail uit te leggen wat de achtergrond en mindset van experimenteren is. Zelfs als je het meerdere keren moet toelichten, probeer dan echt te vertellen wat je probeert te bereiken en hoe het hen kan helpen.
3. Versnel het proces
Om het proces te versnellen, werkt het om je KPI's te vertalen naar doelen die andere teams belangrijk vinden. Het helpt als je je boodschap naar de verschillende teams kunt personaliseren en kunt vertalen naar hun doelstellingen. Luister dus naar andere teams en begrijp wat ze proberen te bereiken, en personaliseer je verhaal zodat die KPI’s beter op elkaar zijn afgestemd.
Een geweldige manier om je onboarding te verbeteren, is door te experimenteren met verschillende boodschappen die je naar je stakeholders communiceert. Dat is de ideale mentaliteit; ook datagedreven keuzes maken bij de communicatie naar je stakeholders, om zo te achterhalen wat het beste voor jou werkt.
Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Simon Groters, marketing & content manager bij Online Dialogue, op basis van de Conversion Hotel paneldiscussie voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Creëer datagedreven cultuur
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.