Partners op bol.com nemen een steeds groter stuk van de verkooptaart van het platform op zich. Inmiddels zijn partners in Nederland goed voor ruim 62 procent van de verkopen op het platform, in België ligt dit een procentpunt hoger.
Dat blijkt uit de meest recente PlatformMonitor (PDF) van de Twinkle100-aanvoerder. In een jaar tijd zijn partners van een krappe meerderheid aan verkopen op het platform (53,1 procent in Nederland en 54,6 procent in België), dus gegroeid naar een ruime meerderheid. Volgens bol.com blijft ook het aantal nieuwe ondernemers dat verkoopt op het platform stijgen. Gemiddeld komen er per maand zowel in België als Nederland 2,5 procent nieuwe verkopers bij. In maart stond de teller op 45.000 verkooppartners in totaal.
De stijging van het aantal ondernemers is ook terug te zien in het aanbod op het platform. Het assortiment is in een jaar tijd met ruim 40 procent toegenomen, van bijna 25 miljoen producten naar ruim 35 miljoen producten. In totaal beschikt bol.com aan het einde van het eerste kwartaal over ruim 12 miljoen actieve klanten. Dat zijn consumenten die in het afgelopen jaar minstens één keer iets hebben aangeschaft.
De PlatformMonitor is begin dit jaar door bol.com in het leven geroepen om meer informatie te delen over klantgedrag en ontwikkelingen op het platform.
35 miljoen producten, deel dat door 5 en je hebt ongeveer het werkelijk aantal producten. elk product staat er namelijk gemiddeld 5 keer op. Of hetzelfde product staat er onder 5 verschillende EAN codes op omdat elke verkoper probeert zo zonder concurrentie te verkopen of hetzelfde product wordt onder 5 (soms zelfs meer als 20) verschillende merknamen verkocht. al die verkopers zien een interessant product, kopen dat bij dezelfde leverancier in China en maken er hun eigen merk van. dus die ene usb kabel of waterkan of .... staat onder 5 tot 20 verschillende merknamen op bol. allemaal precies hetzelfde product.
en verder nog steeds jammer dat Bol.com ondanks beloftes daarmee te stoppen nog steeds de concurentie met zijn eigen zakelijke verkopers blijft uitbreiden. bol neemt nog steeds op grote schaal goedlopende producten over door het zelf met verlies te verkopen of tegen prijzen te verkopen waartegen partners niet kunnen omdat ze commissie aan bol moeten betalen die bol zichzelf niet hoeft te betalen.
Wij verkopers worden continu onder druk gezet dat bol ons account gaat sluiten om de gekste dingen... van het een op het ander moment kan je account gesloten worden terwijl ik met 300.000 voorraad volledig afhankelijk van hun ben. Dit is wat ook gebeurd bij andere verkopers maar niemand durft wat te zeggen. Er zou een soort van vakbond moeten komen... maar geen verkoper die dat durft wat ze sluiten je gewoon. Wij scoren een 9.3 bij onze klanten....
Jan ze vinden je helemaal niet belangrijk, alleen als melkkoe......
Dat laten ze welke week weer merken. Duizenden partners worden wekelijks onder druk gezet en niemand durft de mond open te trekken. Het woord partner is ook zon lachertje.