Twinkle | Digital Commerce

Consumentenbond: ‘Grote webwinkels misleiden met kortingen’

2021-03-29
1000562
  • [nieuws]
  • 0:59

Grote webwinkels misleiden klanten met kortingen op te hoge adviesprijzen. Hierdoor lijken de kortingen groter dan ze daadwerkelijk zijn.

Dat is de conclusie uit onderzoek van de Consumentenbond onder 250 webshops. 30 van de onderzochte shops gebruikt de adviesprijs van de fabrikant. Dat is toegestaan, maar webwinkels dienen wel de laatste adviesprijzen te gebruiken. Uit het onderzoek blijkt dat 12 shops afwijkende adviesprijzen gebruiken, 7 doen dat zelfs structureel.

Gevolg daarvan is dat als webwinkels vervolgens kortingen bieden op die afwijkende adviesprijzen. Consumenten denken daardoor producten tegen hoge kortingen aan te kunnen schaffen, maar komen bedrogen uit. Als voorbeeld wordt een televisie met een adviesprijs van 1399 genoemd die wordt aangeboden voor 899 euro. De werkelijke adviesprijs blijkt 1000 euro te zijn. De klant denkt daardoor 36 procent korting te krijgen, maar dit is in werkelijkheid zo’n 10 procent. ‘Wat ons betreft doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban’, stelt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. ‘De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand.’