Twinkle | Digital Commerce

House of Formulas: algoritme kiest mannenparfum

2021-03-29
1000562
  • [interview]
  • 1:31

Online een passend parfum uitkiezen zonder het eerst te ruiken. De oprichters van House of Formulas ontwikkelden er een algoritme voor. Klanten hoeven slechts een aantal quizvragen te beantwoorden.

House of Formulas biedt gepersonaliseerde verzorgingsproducten aan voor mannen, met een focus op hoogwaardige parfums uit parfumhoofdstad Grasse, Frankrijk. Veel mannen vinden het namelijk niet zo prettig om in bestaande fysieke parfumerieën een geurtje aan te schaffen, weet Florian Frenken, medeoprichter en directeur van House of Formulas. ‘Wanneer je zo’n winkel inloopt word je overspoeld met verschillende merken en luchtjes. Wij bieden met onze kennis van data analytics en machine learning een ervaring van een heel ander niveau. Op onze website krijg je in plaats van een pagina met oneindig veel geuren en cryptische omschrijvingen juist “je eigen” persoonlijke productpagina te zien, met de producten die perfect zijn voor jou.’ En dat is volgens de directeur mogelijk door het gebruik van een machine learning algoritme, gebaseerd op de data van honderden mannen die de geuren geprobeerd hebben. ‘Klanten beantwoorden onze online quizvragen en het algoritme vindt vervolgens het parfum dat ze écht lekker vinden, zonder dat ze ’m eerst hoeven ruiken’, belooft Frenken.

Het bedrijf heeft eigen geuren ontwikkeld in samenwerking met een meesterparfumeur. Daarbij blijft de prijs gunstig, aldus de medeoprichter: ‘Met het online model waarmee we distributeurs en retailers overslaan, kunnen we drie tot negen keer zo veel investeren in parfumingrediënten in vergelijking met conventionele parfummerken.’ Bestellingen worden vanaf het hoofdkantoor in Rotterdam met PostNL thuisbezorgd.

Bekendheid wordt vooral gegenereerd door mond-tot-mondreclame, social media en SEO. Het is nog wel lastig om snelle groei te bewerkstelligen, zegt Frenken: ‘De meeste klanten kopen een parfumset waar ze zeker een halfjaar zoet mee zijn. Maar gelukkig zijn ze ook enthousiast over onze verzorgingsproducten en zien we ze hier dus vaker terug.’