Consumenten kunnen misleid worden als op een platform niet duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen betaalde en reguliere posities van producten of diensten. Zo krijgen zij bijvoorbeeld minder goede aanbiedingen.
Dat blijkt uit onderzoek van de ACM. Volgens de waakhond komen betaalde posities op platforms als Thuisbezorgd.nl, bol.com en Booking.com steeds vaker voor, maar is de omvang ervan nog beperkt. ‘Om de effecten ervan in kaart te brengen voor consumenten en bedrijven hebben wij dit onderzoek gedaan’, aldus bestuursvoorzitter Martijn Snoep.
De ACM ziet risico’s voor klanten als bedrijven niet transparant zijn over de betaalde posities. Zo kan een betaalde ranking leiden tot hogere prijzen of mindere kwaliteit. Uit de studie zou blijken dat verkopers zo’n 15 tot 40 procent commissie bovenop de gebruikelijke commissie betalen om hoger in de zoekresultaten te komen. Dit kan leiden tot minder goede aanbiedingen voor consumenten omdat aanbieders die extra commissie kunnen doorberekenen in de prijs. Daarnaast kunnen de betaalde posities ten koste gaan van ‘concurrentie op prijs en kwaliteit’. Tot slot kan een hogere ranking het aanbod minder relevant maken voor consumenten, omdat minder rekening zou worden gehouden met de voorkeuren van de consument.
Toch leveren betaalde rankings volgens de ACM ook voordelen op voor de consument. Omdat deze als kwaliteitssignaal kunnen werken. Snoep: ‘Welke rol transparantie kan spelen om de risico’s die wij zien beperkt te houden, gaan wij nu in kaart brengen. Daaruit zal dan volgen aan welke eisen moeten worden voldaan. Een heldere norm biedt houvast voor de naleving.’
Dit is ook bij de vergelijkingssites, google, amazon etc zo. De consument krijgt niet de beste aanbieding te zien, maar het aanbod van de organisaties die het meeste kunnen betalen. Zelfs al heb je de laagste prijs voor een artikel dan ben je nog vaak niet zichtbaar voor de consument.
Het heeft wel veel schijn van selectieve verontwaardiging door ACM op het online speelveld. Dat verschilt natuurlijk nauwelijks van de werking in normale winkels. Als je de vergelijking trekt met supermarkten of winkels wordt ook door de winkel zelf bepaald, en je mag ervan uitgaan dat dit commercieel gestuurd is, dat een bepaald merk op ooghoogte ligt.(=hoog in zoekresultaat) .. het is onmogelijk dat de winkel de beste aanbieding die voor iedereen anders is op ooghoogte gaat leggen. De een wil huismerk pindakaas en de ander Calve ; zo werkt het ook bij hotels en producten online. Ook worden er in winkels tegen betaling reclamezuilen neergezet om consumenten te verleiden. Het lijkt me ook logisch dat bedrijven deze marketingkosten linksom of rechtsom ook een keer doorberekenen aan de klant, zo werkt het...
Ik ben benieuwd of we dan in winkels ook bij ieder product gaan zien waarom het ene product wel op ooghoogte ligt en je voor het andere product door de knieen moet.
Om nog maar te zwijgen over fenomeen huismerk in winkels waar natuurlijk gekeken wordt naar welke A-merk producten die in de schappen liggen het goed doen of hoge marges hebben ... (case amazon)
En je kunt je bijvoorbeeld ook afvragen of in het voordeel van de consument is dat je bij de IKEA voor de aanschaf van een lampje eerst verplicht door zeven andere afdelingen wordt geleid... Daar kom je dus ook een enorme lijst aan zoekresultaten bovenaan tegen waar je niet naar op zoek bent ...