‘Hoe navigeer je als online kindermodemerk tussen de grote jongens?’ Dat was de vraag die de redactie van Twinkle voorlegde aan Eva Koppers.
‘Tumble ’N Dry is een dertien jaar jonge ‘puber’ met een bewogen jaar achter de rug. Na een doorstart, in mei 2020, is er gekozen voor een ander businessmodel. De focus ligt op online, marketplaces en twee outletfilialen in grote outletcentra. Tumble ’N Dry is gestopt met eigen fysieke winkels. Door in deze fase ook te stoppen met b2b kan met de collecties ‘korter op de bal’ worden gespeeld.
Korter op de bal, want we spelen graag met de grote jongens mee. De aanwezigheid op een platform zien wij als een kans om een ander type kopers aan te spreken en een kans om onze eigen merknaam te verstevigen. Doordat we nu minder zichtbaar zijn in de winkelstraat, helpt de aanwezigheid bij de gevestigde orde zeker mee in een stabiele afzet en in het borgen van onze naamsbekendheid. We onderscheiden ons van een marketplace door de kennis die wij hebben van onze kopers en het verhaal achter onze collectie. De collectie combineert goed met elkaar, ook door de seizoenen heen. Onze keuze voor materialen als organic cotton en een consequente maatvoering is duidelijker in de eigen kanalen over te brengen.
Ik zou elke niche of kleinere online speler aanraden om naar de grote jongens te kijken, waar mogelijk met hen samen te werken en vooral te blijven investeren in je eigen product en verhaal. Want om die reden wil een platform juist jouw merk graag aanbieden. Zo slaagt je klant in het kanaal naar keuze. Meer algemeen geldt voor elk merk, of je nu kleding, meubels of horloges verkoopt: je moet een handschrift, uitstraling en belofte hebben die aanspreekt. Zodat een consument dan loyaal blijft en terugkeert. Of dat in één van je eigen kanalen is, of dat hij je tegenkomt op een platform en dan voor jouw merk kiest, beiden zijn belangrijk.’
Eva Koppers is e-commerce en marketingmanager bij Tumble ’N Dry. Zij geeft de pen voor de volgende column door aan Peter Blaas, managing director en oprichter van Perfectly Basics.
Een heel mooi verhaal van Eva Koppers over Tumble 'N Dry als jonge puber. Wat schitterend als een bedrijf na een bewogen jaar en een doorstart zich weer opnieuw weet te profileren. Ik zie een gewijzigde strategie als een essentieel onderdeel van een doorstart. Tumble 'N Dry heeft hierdoor juist haar nieuwe toekomst veilig gesteld. De doorstart (en het faillissement) hebben hiervoor alle kansen gegeven en die heeft Tumble 'N Dry dan ook perfect aangepakt. Een voorbeeld voor veel ondernemers en zeker in de kledingbranche. Ik schreef een boek over doorstarten (De doorstart, warm of koud?) en zal deze casus aanhalen. Ondernemers zullen blij zijn met zo'n sprekend voorbeeld. Mijn complimenten en heel veel succes.