Reviewplatform Trustpilot verandert in het kader van transparantie zijn onderzoeksaanpak, om te voorkomen dat consumenten zich gecensureerd voelen. Werden door bedrijven gerapporteerde consumentenreviews voorheen offline gezet tijdens onderzoeken, vanaf nu blijft alle feedback online zichtbaar.
‘We zien het als onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat reviews altijd een betrouwbare bron van informatie zijn. Reviewcensuur zullen we nooit accepteren’, verzekert Trustpilot-ceo Peter Mühlmann, die aansluitend aangeeft te zullen blijven strijden tegen fake news en gefabriceerde reviews. In de nabije toekomst zullen bovendien nog meer wijzigingen worden doorgevoerd op het reviewplatform, zo valt te lezen in een persverklaring.
Begin dit jaar claimde Trustpilot een wereldprimeur met zijn Transparent Inviting-feature, waarmee consumenten zelf kunnen zien hoe bedrijven omgaan met reviews en op basis daarvan hun keuze kunnen maken om wel of niet bij een bedrijf te kopen.
Lees ook:
- Nepreviews aan de digitale ketting
- Leeuwendeel consumenten bang voor censuur
Moedige stap, wel kent het verhaal twee kanten.
Enerzijds heb je de ondernemers die reviews proberen te censureren, maar anderzijds heb je ook de consument die met reviews ondernemers onder druk zetten of soms zelf chanteren. Ook is het via sommige platformen wel erg makkelijk om je concurrent zwart te maken.
De taak van een reviewplatform is de juiste balans te vinden tussen consument en onderneming, dat is echt balanceren. Je doet het als platform goed als zowel de consument als de ondernemer niet altijd tevreden zijn.
De grootste boef is TrustPilot zelf. Je concurrent kun je makkelijk zwart maken via TrustPilot. De zwartgemaakte ondernemer wordt daardoor gedwongen om een abonnement te nemen bij TrustPilot. Hier speelt TrustPilot heel erg op in.
Trustpilot is corrupt. Dit is een mooie blog: https://netnotion.nl/waarom-je-trustpilot-met-een-grote-korrel-zout-moet-nemen/
Reviews komen veelvuldig tot stand door manipulatie. En inderdaad is het verdienmodel van het bedrijf door en door verrot. Ondernemers moeten hun profiel claimen om te kunnen reageren. En daarna gaat het CRM van Trustpilot los. Wij zijn wel 10 keer benaderd om een betaald abo te nemen.
Iedereen kan schrijven op dit platform wat hij maar wil. Er is totaal geen controle en zou verboden moeten worden in deze tijd, daar er een groot maatschappelijk draagvlak is voor nepnieuws. Meerdere keren aangegeven dat er negatieve reviews geplaatst zijn die niet voor ons bestemd zijn, de verkeerde domeinnaam staat zelfs vermeld in de reviews, maar wordt niet verwijderd. Ook niet na herhaaldelijk aandringen.
Dat trustpilot geen controle doet maar aan zijn betalende klanten denkt ipv de consument is goed te zien aan reviews zoals bvb die van BOL Een reeks aan klachten wordt opgevolgd door precies het tegenovergestelde Er zit zelfs een patroon in. De enen worden standaard opgevolgd door 5 sterren en komen in content wel erg sterk overeen. Er is op de radio al eerder een item geweest over bewijzen van de positieve review inkopen van bedrijven op trustpilot. bovendien ook raar dat je op trustpilot zonder online aankoop order bewijs een review kan plaatsen.