Twinkle | Digital Commerce

Leeuwendeel consumenten bang voor censuur

2020-03-24
1000562
  • 1:07

Organisaties die online reviews manipuleren, zorgen voor een vertrouwensbreuk bij consumenten. Uit vandaag verschenen onderzoek van Trustpilot blijkt dat 7 op de 10 online shoppers zich zorgen maakt om bedrijven die beoordelingen censureren.

De mogelijkheid dat bedrijven zelf online beoordelingen van reviewsites kunnen verwijderen, zorgt voor veel onrust onder consumenten. Zo maakt circa 40 procent van de online shoppers zich zorgen om vrijheid van meningsuiting. Dit leert het rapport 'The Critical role of reviews in Internet Trust'. In opdracht van Trustpilot ondervroeg onderzoeksbureau Canvas8 zesduizend consumenten uit de Verenigde Staten, Frankrijk en Groot Brittannië. Uit de resultaten komt naar voren dat circa de helft van de consumenten (49 procent) bang is geld te verspillen aan de verkeerde aankopen.

Fake news

Reviewplatformen blijven onverminderd populair onder consumenten. Alleen het oordeel van familie en vrienden is in de ogen van respondenten betrouwbaarder dan beoordelingen op internet. Desondanks is het vertrouwen van respondenten niet altijd even hoog: bijna de helft denkt dat bedrijven hun imago proberen te herstellen door nepbeoordelingen te plaatsen. ‘In dit tijdperk van 'fake news' en teruglopende geloofwaardigheid van bestaande partijen, laat ons onderzoek goed zien dat consumenten heel alert zijn of ze niet in de maling genomen worden’, besluit Trustpilot-ceo Peter Mühlmann.

Dit artikel verscheen eerder op CustomerFirst.