Twinkle | Digital Commerce

Bpost zet tandje bij

2020-12-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:24

De Belgische post- en pakketbezorger Bpost heeft geïnvesteerd in extra werknemers en materieel om zo de capaciteitsproblemen op te lossen.

Er zijn zo’n 3.000 mensen aangenomen en er is een nieuw sorteercentrum opgestart. Enkele weken geleden gaf Bpost aan wegens capaciteitsproblemen vijf procent van alle pakketjes niet aan huis te kunnen leveren, zo schrijft VRT. Afgelopen vrijdag leverde het bedrijf 660.000 pakjes bij mensen thuis, tegenover 600.000 per dag enkele weken geleden.

Opgelost

Inmiddels zijn de capaciteitsproblemen opgelost, zo verloopt de bezorging in Wallonië al twee weken normaal, in Vlaanderen en Brussel sinds een week. ‘Bpost heeft gehandeld zoals het moet om de problemen aan te pakken,’ aldus minister van Overheidsbedrijven Petra de Sutter.

Minder brieven

Hoewel de bezorger momenteel overspoeld wordt door pakjes, worden er opvallend minder brieven verstuurd. Daarom bekijkt Bpost momenteel verschillende opties om meer omzet te kunnen draaien in die sector. Het bedrijf heeft zo’n 660 postkantoren, en wil deze in landelijke gebieden omvormen tot onestop-shops, waar klanten bijvoorbeeld voeding, impulsproducten en kranten kunnen kopen.

Buurtwinkels

Niet iedereen is te spreken over de plannen, weet Het Nieuwsblad. Zo laat Luc Ardies van Buurtsuper.be weten kritisch te zijn over de plannen: ‘Ze kunnen misschien eerst eens beginnen met de buurtwinkels die er al zijn, correct te vergoeden voor de pakjes die ze bijhouden tot de klant ze komt halen. Buurtwinkels worden bedolven onder pakjes, maar veel verdienen ze er niet aan, want Bpost hanteert zeer lage tarieven. En toch doen die winkels dat, als service aan hun klanten.’

‘Als een bedrijf - dat door de overheid wordt gesubsidieerd om gratis kranten en andere persproducten te bezorgen - ook nog eens gaat concurreren met de lokale buurtsupermarkten en krantenwinkels, waar zijn we dan mee bezig?’ Aldus Ardies.