Twinkle | Digital Commerce

Slimme tools

2020-12-04
1000562
  • [opinie]
  • 1:35

‘Maataanduiding in fashion moet eenduidig worden gestandaardiseerd’, was de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Joost Verbeek.

'Deze stelling lijkt mij een utopie, een onmogelijke werkelijkheid. Na de ontwikkeling van de eerste internationale maatsystemen in 1969 en de vele studies en verbeteringen die daarna zijn doorgevoerd, is een damesmaat 42 in Nederland nog steeds een maat 44 in Frankrijk, 48 in Italië, 16 in UK en 14 in USA. Daarbinnen speelt ook nog de fit en het design van het product een rol. Ondanks de globalisering van de (online retail-)markt, zullen fashionmerken en retailers zich bij de ontwikkeling van maattabellen voor kleding en schoenen blijven richten op de demografie van hun belangrijkste afzetmarkt en doelgroep, met inconsistente maatvoering als gevolg. Gestandaardiseerde maataanduiding is een middel, niet het doel. Uiteindelijk willen we de consument helpen bij het vinden van de juiste maat. Hiermee maken we de klant blij, verbeteren we de conversie en reduceren we retouren, verzendkosten, afschrijving en impact op milieu en klimaat.

De oplossing zit volgens mij in de ontwikkeling van slimme (AI-)tools die helpen bij het kiezen van de goede maat. Met de continue groei van het e-commerceaandeel binnen retail, zullen virtuele paskamers met online maat- en pasvormaanbeveling snel een standaardtechnologie in elke shopping funnel zijn. Aanbieders als Sizebay, Sizenfit, Zeekit, en Sizolution bieden al pasklare retail-oplossingen en ook vele merken zelf zoals Nike (Nikefit), adidas, Asos en Uniqlo experimenteren met oplossingen voor deze uitdaging. Het verzamelen van data lijkt vooralsnog het eerste doel.

In de post-covid19-wereld waarin e-commercevolumes nog sneller groeien komt er zeker een moment waarop we allemaal aan de hand van een paar vragen en een simpele scan-tool de juiste maat in ons winkelmandje kunnen plaatsen. De vraag is wie de stap naar de massa waagt. Wie de schoen past, trekke hem aan.'

Joost Verbeek is digital commerce manager bij Isko (Iskodenim.com en Iskovital.com). Hij geeft de pen voor de volgende column door aan Eva Koppers, e-commerce- en marketingmanager bij Tumble ’N Dry.