Twinkle | Digital Commerce

Interview: Shopware in Gartners Magic Quadrant

2020-12-04
1000562
  • [branded content]
  • 4:43

Als nieuweling in Gartners Magic Quadrant for Digital Commerce wordt Shopware gewaardeerd vanwege zijn flexibiliteit op het gebied van licenties, eenvoudige regelprogrammering en op maat gemaakte omgeving.

Dit is een interview met Stefan Hamann, oprichter en CEO van Shopware.

Shopware werd een niche-speler genoemd in het jaarrapport Magic Quadrant voor digitale handel. Wat vind je daar van?

'De Magic Quadrant belicht alle digitale handelaren die volgens Gartner wereldwijd tot de top behoren. We zijn er ontzettend trots op dat wij wereldwijd in de top 15 staan op dit gebied. We zijn gemotiveerd onze klanten nog meer te bieden. En dan te bedenken dat we aan het begin van dit jaar ons eerste relevante contact hadden met Gartner. Het is daarom des te opmerkelijker dat we direct in het eerste jaar binnen de Magic Quadrant worden besproken en daar zijn we uitermate trots op - vooral omdat we naast de globale tech-giganten worden genoemd. Dat we als niche-speler worden vermeld, vinden we voor een beginner absoluut normaal. Een citaat van de webpagina van Gartner licht deze plaatsing toe: 'Bedenk hierbij dat een focus op het kwadrant van de marktleiders niet altijd de beste handelwijze is. Er zijn goede redenen om een nieuweling op de markt te kiezen. En een niche-speler voldoet misschien beter aan je behoeften dan een marktleider. Het hangt er vanaf hoezeer je leverancier bij je zakelijke doelen past.'

In welk opzicht ben je volgens jou anders dan de concurrentie?

'Er zijn diverse dingen waarin Shopware zich onderscheidt van de rest — vooral met onze claim 'beslis zelf hoeveel je groeit'. Wij van Shopware zijn er echt van overtuigd dat ons motto de unieke kans biedt om zakelijke activiteiten naadloos op te schalen met de flexibiliteit om te wisselen tussen de gebruiks- en licentiemodus van het platform. Verder ontketent Shopware de groeipotentiëlen van onze handelaren door bijvoorbeeld multitalige, multi-valuta-kant-en-klare opties en extra verkoopkanalen (bijv. eBay) aan te bieden. Behalve een naadloze schaalbaarheid en groeimogelijkheid biedt Shopware een CMS speciaal voor koopervaringen, waarmee je een verbeterde, coherente gebruikservaring op alle verkoopkanalen kunt garanderen. Bovendien is de regelprogrammering een van de sterkste punten van Shopwares platform, zoals het rapport Magic Quadrant van 2020 schrijft: De regelprogrammering is een integraal onderdeel van Shopwares benadering met gebruiksgemak, waarmee je flexibel genoeg bent om op alle veranderingen van de zakelijke logica te reageren, zonder zelf codes te hoeven schrijven. Dit maakt een groot verschil, omdat marketing- en andere niet-technische gebruikers processen van automatisering en personalisering in kunnen voeren zonder afhankelijk te zijn van programmeurs. Dit maakt van Shopware een unieke combinatie, waarmee de vereiste flexibiliteit in onze steeds complexer wordende wereld wordt geboden en handelaren toch met een eenvoudige benadering op diverse wegen kunnen groeien.'

Wat vind je van de knelpunten die het rapport opnoemt? En hoe wil je die aanpakken?

'Omdat we elke handelaar een boost willen geven door onze producten te verbeteren, zijn we ervan overtuigd dat er altijd nog ruimte is voor optimalisatie en innovatie. Daarom publiceren we onze strategie en vragen we onze klanten en onze regio actief naar feedback en nieuwe ideeën. We beschouwen de drie "knelpunten" die Gartner noemde in het rapport als een waardevolle feedback — alhoewel deze vooral gerelateerd waren aan het marktsegment waarin we vroeger opereerden en aan het tijdstip waarop we onze cloudoplossing hebben aangeboden.

Regionale reikwijdte: Als Duits bedrijf is ons sterkste marktveld oorspronkelijk Europa. Gartner beschouwt ons desalniettemin als zo relevant voor de wereldwijde markt, dat ze ons in de wereldwijde Magic Quadrant voor digitale handel hebben opgenomen. Het product van Shopware kan wereldwijd worden gebruikt. Dit biedt juist grote mogelijkheden voor potentiële Amerikaanse klanten en partners. Klanten kunnen zich van de concurrentie onderscheiden door innovatie te stimuleren en hun online shop te differentiëren met behulp van Shopware.

Partners hebben ook grote mogelijkheden met Shopware. We hebben veel partners, vooral in Duitstalige landen, die al jaren met ons samenwerken en een ongelooflijke groei hebben beleefd dankzij de sterke groei van Shopware. In andere markten kunnen we ook zulke succesverhalen schrijven met nieuwe partners.

Cloudopties. We hebben onze cloud uitgebracht in mei 2020, pas nadat de evaluatie van digitale handel voor Magic Quadrant voltooid was. Dus bij de volgende evaluatie zal dit knelpunt vast verdwenen zijn.

Geschiktheid voor grote bedrijven. In het algemeen beveelt Gartner voor de marktleiders in de digitale handel aan Shopware te overwegen. Naar onze mening is dat absoluut juist. De reden dat Gartner het gebruik van Shopware aanbeveelt voor bedrijven onder 100 miljoen dollar bruto verkoopomzet is dat we een aantal referentieklanten hebben in deze categorie. Aan de bruto verkoopomzet gemeten zijn er echter nog veel grotere klanten die Shopware gebruiken, onder andere Notebooksbilliger, Euronics, of Igeba uit België. Op Gartner Peer Insights kun je bijvoorbeeld ook de rating van een van onze klanten zien, die een omzet heeft tussen 1-3 miljard USD. Naar onze mening is het absoluut duidelijk: met Shopware 6 kunnen detailhandelaren hun eigen succesverhaal schrijven - het maakt niet uit of ze groot of klein zijn. Shopware 6 is zo flexibel dat het bij iedere behoefte past en het bovendien aan veranderende eisen aan te passen is.'

In welke hoek van de Magic Quadrant verwacht je dat Shopware in het rapport van volgend jaar zal staan? Hoe wil je dat bereiken?

'Magic Quadrant is bedoeld om kopers van technologie te helpen bij hun proces van de koopbeslissing. De criteria die Magic Quadrant hanteert voor aanbieders en waar ze worden geplaatst veranderen jaarlijks, gebaseerd op de marktvoorwaarden, trends en klantenmeningen. Wij als Shopware zullen onze strategie en ontwikkeling van de software niet aanpassen om zo goed mogelijk in de Magic Quadrant voor digitale handel te verschijnen. Ons doel is het om iedere verkoper succesvol te maken. Daar staan we voor en daarop is onze strategie altijd gericht geweest. Als Shopware door het werk in die richting anders geplaatst wordt binnen de Magic Quadrant, betekent het dat Gartners gewogen criteria overeenstemmen met onze strategie en klantenbeoordeling. Met zulke input werken we natuurlijk graag verder. We zijn erg tevreden met de manier waarop ons platform verkopers bij hun zakelijke activiteiten helpt. We zijn er trots op als zij geslaagd zijn. We gaan daarom iedere dag door met het investeren in de verbetering van ons platform.'