Twinkle | Digital Commerce

Online omzet moederbedrijf MediaMarkt in de lift

2020-12-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:38

Ceconomy, het Duitse moederbedrijf van elektronicaketens MediaMarkt en Saturn, zag zijn online omzet als gevolg van de coronacrisis flink toenemen. Via de webshops van de diverse dochterbedrijven gaven klanten 44 procent meer uit dan vorig boekjaar, zo blijkt uit de vandaag gepresenteerde jaarcijfers.

Globaal genomen registreerde Ceconomy in boekjaar 2019/20 meer dan zes miljoen nieuwe klanten bij de webshops van MediaMarkt en Saturn. Na de tijdelijke winkelsluitingen in maart en april dit jaar, zagen de elektronicaketens ook de fysieke winkelbezoeken toenemen maar wel onder het niveau van vorig jaar. ‘We hebben al vroeg de juiste maatregelen genomen om deze uitdagende tijden met succes door te komen. Aan het einde van het jaar kunnen we zien dat we voor de pandemie de juiste impulsen hebben gegeven voor de duurzame ontwikkeling van het bedrijf’, stelt Karin Sonnenmoser, cfo van Ceconomy. Het rapport leert dat de online omzet met 44,1 procent steeg tot 4,2 miljard euro, goed voor 20,2 procent van de totale omzet.

Uitbreiding online activiteiten

Volgens ceo Bernhard Düttmann is er goed ingespeeld op de situatie en beschikt het concern nu over een duidelijke strategie voor de toekomst. ‘Ceconomy profiteert ook van de toegenomen vraag naar bepaalde producten als gevolg van de pandemieontwikkeling. De vraag naar technische apparatuur om thuis te werken, te leren en te leven blijft zelfs merkbaar hoog na het einde van de eerste lockdown.’ Ferran Reverter, ceo van MediaMarktSaturn, vult aan: ‘We zullen onze kernactiviteiten verder versterken, onze online activiteiten aanzienlijk uitbreiden en nieuwe inkomstenbronnen aanboren. (…) Ons doel is duidelijk: we gaan het grootste omnichannelplatform van Europa bouwen.’

Na jarenlange onenigheid is MediaMarktSaturn nu volledig in handen van Ceconomy: het elektronicaconcern neemt het resterende aandeel in de holding van 21,6 procent over van de familie Kellerhals. ‘Met deze overeenkomst hebben we de tijd van conflicten uit het verleden achter ons gelaten en hebben we een goede oplossing gevonden voor alle betrokkenen’, aldus Düttmann.