Twinkle | Digital Commerce

Online omzet 55,5 procent hoger in november

2020-12-31
1000562
  • [nieuws]
  • 1:29

In de maand van Black Friday nam de online omzet met 55,5 procent toe. Volgens het CBS is de stijging de op één na hoogste sinds de meting werd gestart in 2014. Alleen in april dit jaar steeg de online omzet harder.

Dat laat het statistiekenbureau weten bij de maandelijkse bekendmaking van de detailhandelscijfers. De online groei ligt sinds de eerste lockdown in maart maandelijks hoger dan het gemiddelde. In de maanden augustus en september was er sprake van een klein ‘dipje’ met online groeicijfers van respectievelijk 41,5 en 34,8 procent, maar de overige maanden vanaf april laten allemaal een groei zien die boven de 45 procent uitkomt. In oktober steeg de online omzet met 48,1 procent, en november dus met 55,5 procent. De verwachting is dat de normaal al drukke maand december vanwege de harde lockdown een nog hogere groei zal laten zien.

Zoals gebruikelijk doen omnichannel retailers, waarbij de online verkoop een nevenactiviteit is, het beter dan pure webspelers. Omnichannelers zagen de online omzet met 72,2 procent toenemen, bij webwinkels was dit 43,9 procent.

Ook de volledige detailhandel kende in november een sterke maand, met een omzetgroei van 9,6 procent. In april van dit jaar sloten veel winkels de deuren, wat er toe leidde dat de omzet van de detailhandel in die maand met ongeveer 1 procent daalde, maar na die maand steeg de detailhandelsomzet telkens fors, met vier maanden achter elkaar een omzetstijging die op of rond de 10 procent lag. In september en oktober was die groei met 7,5 en 7,3 procent iets lager, maar nog wel veel hoger dan de groeicijfers van die maanden in 2019, toen de omzet respectievelijk met 4,4 (september) en 3,6 (oktober) procent steeg.