Bij Vinobox verkopen ze niet wat ze op voorraad hebben, maar ze selecteren de wijnen die aansluiten bij het smaakprofiel van de klant.
‘Een complete en persoonlijke wijnervaring’, zo omschrijft initiator Flip Harmsma de core business van zijn webshop. ‘We bieden een flexibel wijnabonnement en zijn niet gebonden aan het assortiment van een importeur. Er zijn ongelooflijk veel wijnen te verkrijgen, maar als je er geen kennis van hebt of geen zin om je erin te verdiepen, welke kies je dan? Wij helpen je mooie wijnen te ontdekken.’ Aan de hand van het smaakgevoel van de klant en het aantal flessen dat hij wil ontvangen maakt de webshop maandelijks een box ‘die altijd in de smaak valt. We vertellen ook wat over de wijn, onder meer waar-ie vandaan komt en waar hij lekker bij is’, vervolgt de oprichter.
Techy
Het innovatieve van Vinobox zit ’m erin dat het meer een techbedrijf is dan een wijnhandel. ‘Begrijp me niet verkeerd’, zegt Harmsma, ‘met elke fles die de deur uitgaat willen we iemands verwachting overtreffen. Hiervoor maken we gebruik van een virtueel ongelimiteerd aanbod van wijnen. Allemaal traceerbaar, goed en met passie gemaakt. We hebben per wijn objectieve karakteristieken verzameld. Die combineren we met jouw persoonlijke beoordeling, zodat we kunnen voorspellen welke wijn goed bij jou past. Dat kunnen we straks in een percentage – à la Netflix – aangeven.’ Achter de schermen wordt dit al toegepast; elke doos wordt samengesteld aan de hand van het algoritme.
Harmsma heeft goede contacten met leveranciers en wijnhuizen; hij koopt alleen in wat hij nodig heeft. De distributie is in eigen beheer. De marketing is gefocust op de klant-/wijnreis. ‘We zijn partnerships aangegaan waarbij we elkaars product versterken. En omdat je goede wijn nooit alleen moet drinken is onze groei van nature viraal’, aldus de oprichter.
Weet jij een kandidaat voor deze rubriek? Mail ’m dan naar redactie@twinklemagazine.nl
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Algoritmische wijn
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.