Twinkle | Digital Commerce

‘Het mooie aan e-commerce is het democratiserend effect’

2020-12-31
1000562
  • [interview]
  • 2:32

Henk Waninge, telg uit een ondernemersgezin, kreeg van jongs af aan mee hoe belangrijk het is om een breed profiel te hebben. Zijn eigen brede interesse en studie leidden hem naar de financiële wereld en consulting bij Rabobank en EY, zijn passie voor gezond leven bracht hem vervolgens bij EnergyLab, en toen hij het belang inzag van goede nachtrust voor zowel energieniveau als persoonlijke balans, zorgde dat voor zijn recente overstap naar matrassenmerk Emma.

Inspiratie

‘Mijn grootste inspiratiebronnen zijn mijn vader en mijn grootvader, beiden generalisten. Mijn opa verhuisde op zijn 26ste naar Friesland – waar hij niemand kende en de taal niet sprak. Interesse in mensen en zien van kansen brachten hem voorspoed. Zo ook mijn vader. Ik leer veel van hen. Daarnaast laat ik me inspireren door boeken, bij voorkeur de luistervariant. Ik gebruik daarvoor de app StoryShots, waarin je samenvattingen van bestsellers kunt vinden. Zo las ik Hacking Growth van Sean Ellis, en Profit First van Mike Michalowicz. Deze boeken helpen me om mijn denken te vormen en ze passen goed bij een bedrijf als Emma. En ten slotte, misschien afgezaagd, maar een heel grote inspirator is Amazon. Ik verslind alles wat ik tegenkom over Jeff Bezos en zijn onderneming.’

Sector

‘E-commerce biedt de mogelijkheid om hoogwaardige producten tegen scherpe prijzen in huis te halen. Ook dat past bij Emma. Het mooie daaraan vind ik het democratiserend effect: de kansen voor iedereen om de beste keuze te maken. We kunnen er als sector alleen niet omheen dat iets heel vervelends, corona, zo’n invloed heeft. Want hoe zorgen we ervoor dat de supply chain blijft functioneren binnen de huidige enorme groei? Warehousing, productie, het staat allemaal erg onder druk momenteel en is dus echt een aandachtsgebied.’

Trots

‘Tijdens mijn studie ben ik een halfjaar naar Argentinië gegaan. Ik ben best trots dat ik die keuze gemaakt heb en in m’n eentje ben vertrokken. Ik heb er geleerd dat je met mensen uit zeer verschillende culturen naar kwesties kunt kijken en dat je dan allemaal met andere valide oplossingen kunt komen. Ook dat heeft me gevormd. In diversiteit kom je tot betere beslissingen.’

Vrije tijd

‘Vóór corona bracht ik veel tijd door met vrienden: sporten, uit eten, iets drinken. Gezellig! Maar tegenwoordig sport ik thuis, ’s ochtends, onder het mom van first things first, anders komt het er niet meer van. Ik heb vroeger veel gekorfbald, nu speel ik squash of basketbal. Daarnaast ga ik twee keer per week hardlopen. En volgend jaar ga ik trouwen. Dat zou dit jaar plaatsvinden, maar door covid-19 hebben we het een jaar uitgesteld. We hebben een internationale gastenlijst. Zo wonen mijn schoonouders in Djakarta. Dat brengt me op mijn hobby reizen; Indonesië is dus wel een jaarlijkse bestemming. En tijdens mijn studie heb ik veel internationale vrienden gemaakt; ik vind het heel leuk ze op te zoeken in bijvoorbeeld Zuid-Afrika, Schotland en Duitsland.’

Motto

‘”Het begint bij de klant en het eindigt bij de klant.” Ook dat heb ik met de paplepel ingegoten gekregen.’

Guilty pleasure

'Tuurlijk, ik heb er diverse, net als iedereen. Zo eet ik vooral plantaardig omdat ik denk dat dat gezonder is, maar bij tijd en wijle kan ik een biefstuk niet laten staan. En ik ben ook dol op nootjes, die moet ik niet in huis halen. Als ik een zak openmaak, gaat-ie op.'