Twinkle | Digital Commerce

Eten wat de pot schaft

2020-11-26
1000562
  • [interview]
  • 3:54

Verpakkingsvrij winkelen sexyer maken, dat was het doel waarmee Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt ruim anderhalf jaar geleden Pieter Pot oprichtten. ‘Wij gaan niet met een eigen glazen pot naar de verpakkingsvrije supermarkt. Duurzaam moet ook makkelijk kunnen.’

Wat in Rotterdam begon als een kleinschalige start-up, is in korte tijd uitgegroeid tot een bedrijf dat landelijk boodschappen bezorgt. De bezorgservice van Pieter Pot, waarbij producten verpakkingsvrij worden geleverd in een glazen weckpot, blijkt razend populair. Inmiddels staan er zo’n 20.000 mensen op de wachtlijst voor de duurzame online super. Het bedrijf koopt producten als broodbeleg, peulvruchten en pasta in bulkhoeveelheden en doet ze zelf in glazen potten. Die potten worden vervolgens door fietskoeriers bezorgd, die de lege potten na gebruik ook weer mee retour nemen. Consumenten betalen € 1,50 statiegeld voor de weckpotten. Na inlevering worden de potten grondig gewassen en vervolgens opnieuw gebruikt, vertelt medeoprichter Jouri Schoemaker: ‘We vergelijken het met een flesje bier, dat duurzamer is dan een blikje als het op zijn minst tien keer is rondgegaan. Zo’n flesje kan ongeveer veertig keer opnieuw worden gebruikt. Weckpotten blijken nog iets langer mee te gaan, omdat ze ook nauwelijks stuk gaan.’

Sexyer maken

Schoemaker (zie foto verderop) kwam op het idee van Pieter Pot door zijn eigen stappen na te gaan om zo duurzaam mogelijk te leven, maar wel op een makkelijke manier. ‘Ik had al groene energie en kocht producten van de vegetarische slager. Ik ging echter niet met mijn potjes naar de verpakkingsvrije winkel, dat kostte me te veel moeite. Ik ben toen met Martijn Bijmolt gaan brainstormen over hoe je verpakkingsvrij sexyer kunt maken. Net zoals Tony Chocolonely doet met slaafvrije chocolade en Tesla met elektrische auto’s. Verpakkingsvrij boodschappen doen moest beter kunnen, gemakkelijker.’ De twee ondernemers startten met drie verschillende concepten: DirectBezorgd, LokaalBezorgd en PuurBezorgd. ‘DirectBezorgd had als doel binnen twee uur een bestelling bij de klant te hebben, LokaalBezorgd was gericht op de lokale slager en groenteboer en PuurBezorgd was niet per se lokaal of direct, maar wel verpakkingsvrij en niet duurder dan de reguliere supermarkt. We merkten dat dat het beste aansloeg.’

Andere naam

Al snel bleek echter dat PuurBezorgd niet de naam was waar Schoemaker en Bijmolt mee verder wilden. ‘Mensen onthielden het niet, en vroegen dan: “Hoe is het met die pottenbusiness?” Daarnaast klonk de naam behoorlijk activistisch, en dat was niet wat we wilden uitstralen.’ De naam van de onderneming werd veranderd in Pieter Pot, licht geïnspireerd door de kinderserie Pieter Post, over een postbode die met zijn kat de post bezorgt. ‘Het doel was een speelse naam die de vrolijkheid van onze oplossing moest laten zien, net zoals een merk als Tony’s dat heel goed doet. De naam is ook een personificatie: Pieter Pot komt langs. Daarnaast zijn er veel zinspelingen te maken, zoals de Pieter Podcast, een potje geduld voor mensen op de wachtlijst en een potje support, dat we tijdens de coronacrisis leverden’, aldus Schoemaker.

Grens over

De bezorgdienst is inmiddels beschikbaar in heel Nederland, en er liggen plannen om ook de grens over te gaan, zo vertelt de oprichter: ‘We willen naar België uitbreiden, daar krijgen we ook al behoorlijk wat aanvragen vandaan. Daarna zouden we graag naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië gaan, maar dat is echt iets voor de toekomst. We gaan er nu eerst voor zorgen dat mensen die op de wachtlijst staan in Nederland kunnen gaan bestellen en zo ons merk sterker maken. Verder checken we continu wat de wensen zijn van klanten en blijven we werken aan ons concept. Zo willen we een groter assortiment, meer en grotere maten potten en bereidingsinformatie op de labels.’

De speelse naam laat de vrolijkheid van onze oplossing zien

CO2-besparing

Gemak en duurzaamheid, dat zijn de twee belangrijkste doelen van Pieter Pot. Inmiddels is de grens van 100.000 verkochte producten bereikt. ‘Dus we hebben daarmee ook 100.000 eenmalige wegwerpverpakkingen bespaard’, aldus de oprichter. ‘Wat dat precies betekent in vermindering van de CO2-uitstoot is wat lastiger te berekenen, omdat daar veel meer aspecten bij komen kijken. Gemiddeld bespaart herbruikbaar glas zo’n 230 kilogram CO2 per jaar per huishouden. Onze potten worden pas weggegooid als ze kapot zijn, terwijl plastic en karton al na één keer gebruiken in de prullenbak belanden. We hebben ook wel eens vragen gekregen over hoe duurzaam de bezorging zou zijn. We hebben berekeningen laten doen door een extern bureau en het blijkt dat, zelfs als je in de middle of nowhere woont en je boodschappen van ons bezorgd krijgt door een niet-elektrisch busje, de CO2-voetafdruk alsnog lager is dan wanneer je al je boodschappen verpakt zou kopen in de lokale supermarkt. Zelfs als alles in gerecycled karton zit.’

Quick bites

  • Pieter Pot startte begin 2019 als PuurBezorgd.
  • Het bedrijf heeft momenteel circa 3.000 klanten.
  • Er staan 20.000 potentiële klanten op de wachtlijst.
  • De weckpotten kunnen tussen de 40 tot 60 keer hergebruikt worden.
  • Hervulbare glazen potten zijn volgens onderzoek door Trouw 9,1 keer klimaatvriendelijker dan een plastic verpakking.

Lees ook: Miljoeneninvestering voor Pieter Pot