Platform bol.com heeft in de eerste drie maanden van dit jaar bijna 40 procent meer verkocht. De handelsomzet van verkooppartners nam zelfs met 66 procent toe.
Dat blijkt uit een kwartaalverslag (pdf) van Ahold Delhaize. Het is bekend dat het moederbedrijf geen exacte verkoopcijfers van de Twinkle100-aanvoerder deelt. De groei van bijna 40 procent is meer dan vorig jaar, toen bol.com in het eerste kwartaal nog een toename van 35,2 procent zag. In de afgelopen drie maanden nam het aantal verkooppartners bij bol.com met 1.700 toe tot 21.000.
Een deel van de groei in het afgelopen kwartaal valt te verklaren door de coronacrisis. Zo kochten consumenten in de laatste weken van maart meer online. Maar het effect van de coronacrisis is vooral te merken als naar de cijfers van het volledige concern wordt gekeken. Ahold Delhaize zag de groepsomzet met 12,7 procent toenemen naar 18,2 miljard euro. De online omzet, inclusief partnerverkopen, nam met 37,7 procent toe naar ruim 1,3 miljard. Onder de streep is het effect pas echt goed zichtbaar. De winst van Ahold nam met bijna de helft toe naar 645 miljoen euro.
Meer investeringen
Ahold waarschuwt wel dat het meer heeft moeten investeren vanwege de coronacrisis. Maar omdat deze investeringen vooral aan het einde van het kwartaal werden gedaan, is het effect hiervan in het tweede kwartaal beter zichtbaar. ‘Het is duidelijk dat onze verkoopprestaties in het eerste kwartaal in alle regio’s werd beïnvloed door de ongekende vraag als gevolg van de uitbraak van Covid-19’, stelt ceo Frans Muller. ‘Hoewel het nog te vroeg is om te weten welke ontwikkelingen door deze crisis zullen ontstaan, blijven we prioriteit geven aan investeringen in het versnellen van onze digitale en omnichannel mogelijkheden.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bol.com ziet verkopen flink stijgen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.