In de online rubriek e-bites vangt Twinkle een opvallende quote. Eén die je wellicht hebt gemist, maar die genoeg gespreksstof doet opwaaien: Deze keer: Rick Bakker, head of fulfilment bij wehkamp.
Tijdens Shopping Today, dat plaatsvond op de Dutch E-commerce Week, sprak Rick Bakker over de weg van Wehkamp richting een CO2-neutrale operatie. Zo werd vorig jaar de verpakking van pakketjes aangepast, van een mooie koraalrode doos met veel branding, naar een sobere, duurzamere verpakking. Bakker: ‘Per jaar besparen we met die nieuwe verpakking 354.880 kg CO2 en 64.803 kg inkt.’
Om de verpakking duurzamer te maken, werden er veel aanpassingen gedaan, de doos ging van een bedrukking van 110 procent naar 5 procent. Al het karton is nu FSC gecertificeerd en al het gebruikte plastic is gerecycled. ‘Ook ontvangen onze klanten geen papieren pakbon meer’, aldus Bakker. Daarnaast worden verpakkingen op de juiste hoogte ingesneden, waardoor er minder opvulmateriaal nodig is.
Voor de toekomst staan er nog veel initiatieven op de planning, zo onderzoekt wehkamp de mogelijkheid van een herbruikbare verpakking en wil het bedrijf elektrische voertuigen gebruiken voor de last mile. ‘Uiteindelijk is CO2 reduceren altijd beter dan CO2 compenseren.’ Vertelt Bakker. ‘Zorg dat je dingen slimmer doet en een beetje minder gebruikt, zodat het uiteindelijk een mooie impact heeft.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wehkamp: ‘We zetten duurzaamheid boven branding’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.