Vanaf volgend jaar zal wehkamp zijn producten duurzamer verpakken. De nieuwe verpakkingen zijn gemaakt van 100 procent gerecycled materiaal en bevatten minder inkt. De webshop meldt dat het hiermee zijn CO2-uitstoot wil verminderen.
Per jaar verstuurt wehkamp zo’n 11 miljoen pakketten, waarvan ongeveer 70 procent in plastic zakken wordt verpakt. De nieuwe zakken zijn gemaakt van 100 procent gerecycled materiaal, waarmee de koraalrode kleur wordt ingewisseld voor een neutrale zak met minimale kleurpigmenten. Met de overstap naar deze nieuwe verpakkingen, hoopt de webshop 64 procent CO2 te reduceren. Wehkamp: ‘De zakken bevatten minder lucht dan dozen, waardoor bestelbussen efficiënter beladen kunnen worden, wat ook weer zorgt voor minder CO2-uitstoot.’
Minder inkt
Als producten toch in een doos moeten worden verstuurd, dan zal die duurzaam zijn, FSC-gecertificeerd en van gerecycled karton. Ook deze dozen zullen niet meer rood zijn, maar basic karton. Minder inkt betekent minder impact op het milieu. Wehkamp geeft aan binnenkort met een pilot met herbruikbare verpakkingen te beginnen. In 2025 wil de online shop geheel klimaatneutraal.
Wehkamp is niet de eerste webshop die zijn verpakkingen onder de loep neemt. Zo verstuurt bol.com steeds minder vaak in de bekende blauwwitte dozen.
De eerste bruine dozen zitten nu in het traject. Wat een troosteloos iets zeg. Internet verkoop is toch al niet milieuvriendelijk, doe er dan toch in ieder geval een leuk doosje oid omheen. Dit straalt echt niets uit, ja goedkoop!
Internetverkoop is helemaal niet zo milieuonvriendelijk als sommigen denken. De consument rijdt voor elk wissewasje heen en weer. Twintig mensen die elk afzonderlijk vanaf hun eigen adres naar een winkel rijden om iets te kopen of een busje in een wijk dat twintig adressen langsgaat. Welk proces is efficienter?
1 busje? Hier is DHL express vandaag al 6 keer geweest om pakjes af te geven van mensen die niet thuis zijn. Vandaag al meer dan 100 retour mogen ontvangen op deze locatie. DHL Bestellers die, voordat ze de deur uit zijn, al het besteld retour sturen. Vandaag ook weer, een pakje vanuit Zweden. Apart gebracht door een DHL express koerier. Pakje opgehaald, binnen een half uur weer terug voor retour. Was nog voor 16 uur, en daar stond de DHL express koerier om het weer op te halen.....
anekdotisch