Twinkle | Digital Commerce

De ‘totale winstgevendheid’ van Albert Heijn

2020-09-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:02

In de online rubriek e-bites vangt Twinkle een opvallende quote. Eén die je wellicht hebt gemist, maar die genoeg gespreksstof doet opwaaien. Deze keer ceo Marit van Egmond van Albert Heijn.

Supermarkt Albert Heijn was deze week volop in het nieuws. Door de covid-19-pandemie zag de Zaanse grootgrutter de online verkopen fors toenemen. Online uitbreiding was dus noodzakelijk. Geplande openingen van Home Shop Centers – waar vanuit online bestellingen worden verzonden – zijn naar voren geschoven. Om de capaciteit zo snel mogelijk te vergroten. Deze week was het de beurt aan het zevende Home Shop Center in Bleiswijk. Toch blijkt dit voornamelijk een forse investering.

Winst maakt Albert Heijn namelijk al twintig jaar niet met zijn online divisie. Liet ceo Marit van Egmond weten aan Nu.nl. ‘Door te blijven investeren stel je het moment waarop je winstgevend wordt, steeds verder uit.’ Volgens Van Egmond zou de nummer 3 van de Twinkle100 (geschatte omzet in 2018 565 miljoen euro) zonder die investeringen in het digitale kanaal ‘in grote gebieden’ al wel winstgevend zijn met Ah.nl. Maar, vervolgt de topvrouw: ‘Voor ons is de totale winstgevendheid als Albert Heijn van belang.’