De intrede van Amazon in Nederland – eerder dit jaar – heeft er nog niet toe geleid dat we het platform massaal zijn gaan omarmen.
Dat blijkt uit de Marketplace Monitor van marketplace specialist Maze-One in samenwerking met marketing research & analytics bureau MeMo2. Die eens per kwartaal de populariteit en bekendheid van marketplaces onder Nederlanders peilen. Bol.com blijft het populairste platform, bij het vorige onderzoek was dit eveneens het geval.
Maar wat opvalt is dat Amazon qua populariteit onder Nederlanders nog geen potten kan breken. Shops als AliExpress, Wish, Coolblue (die in het onderzoek ook als platform wordt gezien) en dus bol.com genieten de voorkeur van consumerend Nederland.
Wel doet Amazon het beter op laagste prijs-perceptie. Consumenten zien dat platform niet meer als duurste. Maar als goedkoopste wordt het platform ook niet gezien, dat zijn AliExpress en Wish. Wat volgens het onderzoek opvalt is dat bijna een kwart van de Amazon-kopers in Nederland tot de hoogste welstandsklasse behoort. Het merendeel van de shoppers is man en ruim de helft is hoger opgeleid.
Ah, een onderzoek van Maze-One, dat een soort van mediapartner is van Bol.com? https://www.maze-one.com/nl/nieuws/bol-com-kiest-maze-one-als-gold-partner
Dag Eduard, Maze-One staat juist te boek als marketplace agency die gespecialiseerd is in verkopen op Amazon. (https://www.maze-one.com/nl/over-ons)
Het is toch een beetje een rare conclusie als je ziet dat het online bereik van Amazon is sinds januari met bijna 30% gestegen is van 3,8 miljoen naar 4,9 miljoen in juni (Vinex/NOBO). Daarmee heeft Amazon in vergelijking met januari Coolblue en Mediamarkt ingehaald en zijn ze in juni na Bol.com de tweede e-commerce website qua verkeer. Bol.com zag het bezoek in juni t.o.v. januari juist met 7% dalen.
ook onder verkopers is Amazon veruit het minst populaire platform in Nederland met hun onnavolgbare redenen en zeer slechte behandeling van verkopers.
Wat het onderzoek niet laat zien zijn aankopen op amazon.de, dat nog altijd gemiddeld 10% goedkoper is dan de nl versie. Dus wellicht wel populair bij de Nederlander maar onzichtbaar.