Twinkle | Digital Commerce

Amazon minst favoriete marketplace onder Nederlanders

2020-09-02
1000562
  • [nieuws]
  • 0:56

De intrede van Amazon in Nederland – eerder dit jaar – heeft er nog niet toe geleid dat we het platform massaal zijn gaan omarmen.

Dat blijkt uit de Marketplace Monitor van marketplace specialist Maze-One in samenwerking met marketing research & analytics bureau MeMo2. Die eens per kwartaal de populariteit en bekendheid van marketplaces onder Nederlanders peilen. Bol.com blijft het populairste platform, bij het vorige onderzoek was dit eveneens het geval.

Maar wat opvalt is dat Amazon qua populariteit onder Nederlanders nog geen potten kan breken. Shops als AliExpress, Wish, Coolblue (die in het onderzoek ook als platform wordt gezien) en dus bol.com genieten de voorkeur van consumerend Nederland.

Wel doet Amazon het beter op laagste prijs-perceptie. Consumenten zien dat platform niet meer als duurste. Maar als goedkoopste wordt het platform ook niet gezien, dat zijn AliExpress en Wish. Wat volgens het onderzoek opvalt is dat bijna een kwart van de Amazon-kopers in Nederland tot de hoogste welstandsklasse behoort. Het merendeel van de shoppers is man en ruim de helft is hoger opgeleid.