Twinkle | Digital Commerce

Google breidt gratis productvermeldingen uit naar Search

2020-07-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

Een paar maanden geleden maakte Google bekend het voor retailers gratis te maken om producten op Google Shopping te plaatsen. In Amerika is dit inmiddels al van toepassing en wordt binnenkort ook uitgebreid.

Zo blijkt Google namelijk de gratis listings uit te gaan breiden naar zijn Search-tab. In de standaard zoekresultaten zullen dus binnenkort ook gratis geplaatste productadvertenties worden getoond. Naast een selectie aan gepromote advertenties, zo laat de zoekgigant weten in een blogpost.

Volgens Google heeft de eerdere wijziging van Google Shopping in de VS al gezorgd voor een toename van het aantal bezoekers op de Shopping-pagina. ‘Verkopers van elke omvang profiteren van dit toenemende verkeer, met name kleine en middelgrote bedrijven. En we zien al dat deze veranderingen op jaarbasis zullen helpen miljarden dollars aan verkopen te genereren voor retailers en merken in de Verenigde Staten.’

‘Toegankelijker voor honderden miljoenen mensen’

Het tonen van meer advertenties in Google Search zal dat verkeer alleen maar verder doen toenemen. Veel meer gebruikers komen immers in de zoekresultaten van Google terecht dan op de Shopping-pagina. Google verwoordt dat als volgt: ‘Gratis vermeldingen in de zoekresultaten van Google maken uw advertenties toegankelijker voor de honderden miljoenen mensen die elke dag op Google winkelen, waardoor u op meer plaatsen in contact komt met meer klanten.

De gratis productadvertenties in Google Search zullen eerst op mobile apparaten worden uitgerold. Later is de desktopversie aan de beurt. Google laat niet weten of en wanneer dit ook wordt uitgerold naar meer landen. Dus voor Nederlandse verkopers verandert er vooralsnog niets.

Lees ook: ‘Schudt Google zijn Shopping-kaarten?’ (Twinkle 6 2020)