Het geheel gerobotiseerde distributiecentrum van Picnic in Utrecht wordt ‘zéker pas in de tweede helft van volgend jaar’ in gebruik genomen. Dat laat medeoprichter Michiel Muller desgevraagd weten aan Twinkle. Afgelopen woensdag opende hij wel een ander nieuw dc van de websuper, in Apeldoorn.
Met een schaar van anderhalve meter opende Muller – samen met een wethouder van de gemeente Apeldoorn – het 20.000 vierkante meter tellende distributiecentrum geheel in stijl. In totaal telt Picnic nu 6 dc’s (Diemen, Eindhoven, Utrecht, Nijkerk en Rotterdam), waarvan de Apeldoornse locatie de grootste is. Hier is werkgelegenheid voor ongeveer 450 medewerkers.
Vaart maken
Door de coronacrisis zag de websuper het aantal nieuwe huishoudens dat zich via de app aanmeldde, snel groeien. Als gevolg hiervan is het nieuwe distributiecentrum vervroegd geopend. ‘De toekomst van online groceries is een paar jaar dichterbij gekomen door corona. De vraag werd idioot groot. Zeker in de eerste paar weken (van de crisis, red.) was de vraag drie keer groter dan we aankonden. Vanaf deze plek kunnen we voortaan elke dag duizenden extra orders bezorgen’, stelt Muller. De keuze voor een dc in de provincie Gelderland vindt hij logisch. ‘We zijn langzaam opgeschoven naar het oosten van het land, waarbij we vanuit Utrecht naar bijvoorbeeld Nijmegen reden om boodschappen te bezorgen. Vanuit Apeldoorn is iets logischer.’
100 miljoen euro
In Utrecht wordt op bedrijventerrein Lage Weide intussen een geheel gerobotiseerd distributiecentrum uit de grond gestampt. Picnic investeert 100 miljoen euro in dit project, vertelt de medeoprichter. ‘Dat is voor de shuttle systemen en bagging machines en dergelijke. De software zijn we momenteel zelf aan het ontwikkelen voor de hardware. Overal waar mogelijk proberen we te optimaliseren, zoals een kratje dat misschien iets sneller door een bocht kan of door te kijken of we bepaalde producten kunnen stapelen.’ Het gloednieuwe dc komt te staan op een paar honderd meter afstand van het huidige distributiecentrum van de online supermarkt in 030. Fijn voor de medewerkers, aldus Muller, want dan hoeven ze niet ineens veel verder te reizen naar hun werk. ‘Hun werkzaamheden worden deels anders. Qua type werk wordt het diverser en er zullen ook meer doorgroeimogelijkheden ontstaan.’ Wordt ook deze opening vervroegd? ‘Nee, dat wordt zéker pas tweede helft volgend jaar’, is hij resoluut.
Ambitie
Over twee maanden mag Picnic vijf kaarsjes uitblazen. In dit halve decennium zijn steeds meer steden toegevoegd aan het bezorgingsgebied, al liggen er bijvoorbeeld nog kansen in Zeeland en de noordelijke regio. Wanneer verwacht de websuper echt landelijk te gaan? ‘Het is niet onze ambitie om alle huishoudens in Nederland te bereiken. Dat zal eerder zo’n 70 procent zijn, ook gezien de last mile delivery. Voornaamste is dat het niet hóéft. In Amersfoort bijvoorbeeld, waar we zijn gestart met Picnic, groeien we íeder jaar nog met dubbele cijfers. De buitengebieden laten we dus – vooralsnog – gaan.’
Tot slot kwamen de retouren nog kort aan bod. Met vervoerder DHL ging de online supermarkt onlangs een samenwerking aan om retourzendingen voor webwinkels op te halen. ‘In een paar steden hebben we nu een pilot lopen en dat werkt perfect eigenlijk. Voor mensen is dit ook heel logisch, dat wij pakketjes voor ze mee terugnemen. Het is supermakkelijk en het scheelt ook weer qua hoeveelheid bezorgbusjes in de wijk. We moeten nog evalueren, maar de wens is er zeker om de pilot te gaan uitbreiden. Naar meer steden en met meer aanbieders.’ Over retouren gesproken: kunnen de statiegeldflessen ook weer worden meegegeven? ‘Sinds een week of twee zijn we daar weer mee begonnen ja’, beaamt Muller. ‘Net als het innemen van de bezorgtasjes. Daar hebben mensen een aardige collectie van inmiddels, haha!’
Lees ook: Picnic lanceert huismerk
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Gerobotiseerd dc Picnic opent tweede helft 2021
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.