Twinkle | Digital Commerce

'Snelheid is van belang omdat er veel concurrentie is in deze branche'

2020-03-24
1000562
  • [interview]
  • 1:32

Finest Beans biedt verse specialty koffie. De bonen worden pas gebrand als er een bestelling binnen is. ‘Verser kan niet’, zegt eigenaar Jasper van Mierlo.

Voormalig profzwemmer Van Mierlo droomde altijd al van een eigen koffiebusiness. Na het beëindigen van zijn sportcarrière verdiepte hij zich in e-commerce en branding en zette hij zijn eigen merk koffie op: Finest Beans. ‘We branden onze koffiebonen lichter dan normale supermarktkoffie. Daardoor behoudt de koffie zijn echte smaken en blijven ook alle voedingsstoffen in de boon zitten. Lekkerder en gezonder dus. We gebruiken bovendien alleen de beste kwaliteit bonen’, vertelt de eigenaar. De koffie is zowel als hele boon als in gemalen vorm te koop. In het assortiment van de webshop zitten naast tien soorten koffie uit verschillende werelddelen ook gerelateerde producten als espressomachines, koffiegadgets en filters. Van Mierlo houdt zijn voorraad ongebrande bonen klein om de versheid ervan te kunnen garanderen. Zo gauw er een order binnenkomt, worden de bonen nog dezelfde dag gebrand. Daarna wordt de koffie ingepakt, gelabeld en met PostNL naar de klant verzonden, die het de volgende werkdag in huis heeft.

‘Snelheid is van belang omdat er veel concurrentie is in deze branche. Koffie wordt namelijk pas besteld als het echt nodig is en moet dan dus direct geleverd worden’, weet Van Mierlo. ‘En in de online wereld moet je onderscheidend zijn en opvallen. Dat doet Finest Beans met de vers gebrande bonen.’ Belangrijk voor de oprichter is snel naamsbekendheid opbouwen. Daarvoor zet hij Facebook- en Instagram-ads in. ‘Het logo is de eyecatcher van het product en mensen herkennen het snel’, zegt Van Mierlo. In de webshop is ook een proefpakket te koop waarmee klanten alle koffiesmaken van dit moment kunnen testen. Het plan vanaf dag één is om als internationaal kwalitatief goed koffiemerk bekend te staan.