Twinkle | Digital Commerce

Ikea verkoopt nu ook via Tmall

2020-03-11
1000562
  • 1:06

De Zweedse meubelretailer Ikea heeft een flagshipstore geopend op het b2c-platform van Alibaba: Tmall.

Het is voor het eerst dat Ikea serieus inzet op de verkoop via een platform. Eerder – in 2018 - deed het bedrijf al een proef op Amazon, waar het kleine woonartikelen zoals lampen en keukenspullen verkocht. Maar eind vorig jaar stopte het bedrijf die pilot, waarom is nooit duidelijk gemaakt.

Nu meldt Reuters dat Ikea is begonnen met verkoop op Tmall, waar het een flagshipstore heeft geopend. Daar vinden consumenten een aanbod van ongeveer 3.800 veel verkochte producten. Deze zijn momenteel beschikbaar voor inwoners van Shanghai en in enkele provincies, maar wordt later uitgebreid naar meer plaatsen in China. Ikea voert eerst een half jaar een test uit.

De reden dat Ikea nu met een flagshipstore op Tmall komt is enerzijds omdat het meer shoppers in dat land wil bereiken. Ook speelt volgens Reuters het coronavirus een rol, omdat Ikea al zijn filialen in China tijdelijk heeft gesloten. Zelf zegt het bedrijf, bij monde van Tolga Oncu, head of retail bij moederbedrijf Ingka Group. ‘We testen dit om te kijken hoe dit ons merk, onze infrastructuur, onze eigen winkels en online verkoop beïnvloedt. En natuurlijk ook hoe het resultaat eruit zal zien.’