Marktplaats kondigt een aantal nieuwe diensten aan voor het Nederlandse mkb. Waaronder eigen 'verkoperspagina’s voor alle ondernemers', opvalstickers en ondernemersadvies.
Alle berichtgeving over Amazon.nl en bol.com ten spijt: met 8 miljoen unieke bezoekers per maand is Marktplaats de grootste handelsplaats van Nederland, stelt de eBay-dochter. Per dag worden circa 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst ‘waarbij particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod’. Dagelijks zouden 45.000 Nederlandse ondernemers actief gebruik maken van Marktplaats.
Verkoperspagina’s
Net voor de Webwinkel Vakdagen, waar topvrouw Annemarie Buitelaar volgende week een keynote presentatie geeft, kondigt Marktplaats de eerste van een reeks nieuwe diensten voor ondernemers aan. Zo krijgen ook standaard adverteerders de mogelijkheid hun verhaal te vertellen op verkoperspagina’s (voorbeeld). Ze kunnen rechtstreeks contact hebben met klanten en profiteren van data-inzichten over de vraag en de gedragingen van consumenten. ‘Voorheen hadden alleen Admarkt-sellers de mogelijkheid zo’n eigen pagina te creëren, nu bieden we dat ook in de basis- en plus pakketten voor adverteerders aan’, verduidelijkt woordvoerder Jan-Willem te Gussinklo aan Twinkle.
Opvalsticker en een helpdesk voor ondernemers
Mkb’ers krijgen ook de optie om zich via zogenoemde ‘opvalstickers’ te onderscheiden van de concurrentie en om speciale producteigenschappen uit te lichten met nieuwe fotomogelijkheden. Ten slotte biedt ‘de Ondernemershelpdesk professionele verkopers hulp en ondersteuning bij het kiezen van de beste vorm en optimalisatie van advertenties’, aldus Marktplaats.
De nieuwe mogelijkheden worden eerst worden aangeboden aan bestaande Marktplaats-ondernemers. Over een aantal weken kunnen ook nieuwe klanten er gebruik van maken, later dit jaar zullen nog meer nieuwe diensten voor mkb’ers worden toegevoegd.
Het business model van Marktplaats /EBAY migreert steeds verder van de core business van het begin: een platform voor particuliere verkopers en kopers. Business wise begrijpelijk om de MP traffic te vercommercialiseren, maar dit heeft ook een keerzijde. Je creëert irritatie bij een groot deel van je bezoekers die op koopjesjacht bij particuliere aanbieders zijn: de vele zakelijke aanbieders en en vooral Catawiki, dat bepaalde categorieën domineert, kunnen leiden tot irritatie. Deze bezoekers zijn gebaat bij een filter waardoor deze alleen particuliere verkoper kavels aantreffen. Maar of dit filter er ooit komt ?...