Twinkle | Digital Commerce

Marktplaatsen stagneren in Duitsland

2020-01-22
25081410
  • 1:35

Duitse consumenten gaven vorig jaar 11,6 procent meer uit aan producten online dan in 2018. Het aandeel van marktplaatsen stagneert.

De online consumentenbestedingen bij onze oosterburen telden op tot 72,6 miljard euro, aldus het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland (bevh). De groei ligt iets hoger dan in 2018:

Das digitale Geschäft ist der Motor des Handels’, verklaart bevh, dat het onderzoek naar consumentenbestedingen voor de zevende keer in successie liet uitvoeren. De groei wordt vooral toegeschreven aan de toename van het aantal frequente bestellers en de opmars van de smartphone.

Levensmiddelen, interieur, computers, speelgoed en kleding

Met 11,6 procent groei van de online productverkopen neemt e-commerce een steeds grotere hap uit de taart van de Duitse consumentenuitgaven. De (sub)categorieën levensmiddelen (plus 17,3 procent), interieur (plus 13,5 procent), computers en toebehoren (13,5 procent), speelgoed (plus 13,1 procent) en kleding (12,4 procent) groeiden bovengemiddeld (pdf).

Marktplaatsaandeel

Opvallend: het marktplaatsaandeel binnen de bestedingen is gelijk gebleven aan dat van 2018 in Duitsland. Van de online productuitgaven vloeide 47 procent naar het zeer dominante Amazon.de en andere marketplaces, hetzelfde percentage als een jaar eerder - de groei was zelfs iets lager dan gemiddeld. Multichannel-aanbieders groeiden harder en tekenden afgelopen jaar voor een aandeel van 35 procent, pure online spelers voor 15 procent.

Groeiverwachting getemperd

Het onderzoek van bevh is gebaseerd op een enquête onder veertigduizend Duitse consumenten. Voor het nieuwe jaar wordt een iets zwakkere groei verwacht, van 10 procent, als gevolg van getemperde economische verwachtingen.

Online consumentenbestedingen in Nederland

In opdracht van Thuiswinkel.org worden de online consumentenbestedingen in ons land gemeten door GfK. Cijfers over heel het afgelopen jaar zijn nog niet gepubliceerd. In de eerste helft van 2019 lagen de online uitgaven aan producten 10 procent hoger dan in de eerste helft van 2018, de bestedingen aan diensten 7 procent hoger.

Thuiswinkel.org sprak de verwachting uit dat de totale online bestedingen voor heel 2019 zouden uitkomen op ongeveer 25,9 miljard euro, een plus van 9 procent.