Twinkle | Digital Commerce

‘Bijna de helft van de Nederlanders overweegt te shoppen op uitgebreid Amazon.nl’

2020-01-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

Nog even, en dan gaat Amazon op zijn Nederlandse domein flink uitbreiden met productcategorieën. Vraag is natuurlijk of de Nederlandse consument massaal overstag gaat. Het lijkt erop dat Nederlanders best willen gaan kopen op Amazon.nl, mits deze goedkoper is dan concurrenten.

Dat blijkt uit onderzoek van Simon-Kucher & Partners. Volgens het bureau staat Amazon in Nederland nog voor een flinke uitdaging te staan. Want ondanks dat 44 procent van de Nederlanders best wil kopen op Amazon.nl, doet men dit alleen als de producten 10 procent goedkoper zijn dan bij concurrenten als bol.com en Coolblue.

Prijs blijkt als verwacht een belangrijke reden voor een consument om overstag te gaan. Maar zelfs op dat vlak verwacht het onderzoeksbureau dat Amazon het lastig gaat krijgen. Want 43 procent van de ondervraagden laat weten trouw te blijven aan de bekende webshops, zelfs als blijkt dat Amazon straks goedkoper is. Het staat dus niet zomaar vast dat Amazon.nl straks snel marktaandeel gaat winnen. ‘In de perceptie van Nederlanders staat Amazon op het gebied van prijs en aanbod zo goed als gelijk met de concurrenten’. En ook op het gebied van dienstverlening moet Amazon nog stappen maken in Nederland.

‘Voorlopig zullen we onze aankopen nog voornamelijk doen via de huidige Nederlandse webshops’, verwacht Jos Eeland van Simon-Kucher & Partners. ‘Het grootste nadeel van Nederlandse webshops is dat ze op Nederland gericht zijn. Amazon zal een veel groter assortiment aanbieden.’

Aan het onderzoek deden 1.129 Nederlanders mee.