Nog even, en dan gaat Amazon op zijn Nederlandse domein flink uitbreiden met productcategorieën. Vraag is natuurlijk of de Nederlandse consument massaal overstag gaat. Het lijkt erop dat Nederlanders best willen gaan kopen op Amazon.nl, mits deze goedkoper is dan concurrenten.
Dat blijkt uit onderzoek van Simon-Kucher & Partners. Volgens het bureau staat Amazon in Nederland nog voor een flinke uitdaging te staan. Want ondanks dat 44 procent van de Nederlanders best wil kopen op Amazon.nl, doet men dit alleen als de producten 10 procent goedkoper zijn dan bij concurrenten als bol.com en Coolblue.
Prijs blijkt als verwacht een belangrijke reden voor een consument om overstag te gaan. Maar zelfs op dat vlak verwacht het onderzoeksbureau dat Amazon het lastig gaat krijgen. Want 43 procent van de ondervraagden laat weten trouw te blijven aan de bekende webshops, zelfs als blijkt dat Amazon straks goedkoper is. Het staat dus niet zomaar vast dat Amazon.nl straks snel marktaandeel gaat winnen. ‘In de perceptie van Nederlanders staat Amazon op het gebied van prijs en aanbod zo goed als gelijk met de concurrenten’. En ook op het gebied van dienstverlening moet Amazon nog stappen maken in Nederland.
‘Voorlopig zullen we onze aankopen nog voornamelijk doen via de huidige Nederlandse webshops’, verwacht Jos Eeland van Simon-Kucher & Partners. ‘Het grootste nadeel van Nederlandse webshops is dat ze op Nederland gericht zijn. Amazon zal een veel groter assortiment aanbieden.’
Aan het onderzoek deden 1.129 Nederlanders mee.
Door de concurrentie en transparantieop internet worden veel producten al met een minimale marge verkocht in de webwinkels. Het zou erg knap zijn als deze artikelen met minimaal 10% extra korting aangeboden kunnen worden op Amazon.
Ik twijfel er geen moment aan dat Nederland massaal overstag zal gaan voor Amazon. Er blijkt uit het onderzoek nu misschien dat de respondenten zeggen trouw te zijn aan de bestaande kanalen, maar een keten als Primark toont aan dat nieuwe toetreders die zich richten op prijs en breedte/wisseling van assortiment de markt snel veroveren. Kwaliteit en loyaliteit blijken ondergeschikt. En Amazon is uiteraard koning op het gebied van prijs en assortiment. Zal de klantgerichtheid van Coolblue en de sterke gecombineerde online en offline footprint van BOL sterk genoeg blijken? Wehkamp zal als eerste sterven.
Amazon kan lagere prijzen bieden omdat het veelal parallelproducten zijn. Voor iets simpels is dat geen probleem. Maar voor uitgebreidere producten wordt dat lastig. Geen NL handleiding, geen NL garantie etc. Mensen verkijken zich daarop.
Voordat je iets bestelt dat missschien beschadigd aankomt waarna je het terug wil sturen, bedenk dan wel dat amazon geen klantenservice heeft en onbereikbaar is voor klachten. Ook de app die hun vervoerder dhl heeft werkt voor geen meter, je krijgt vrijwel nooit ontvangstbericht. Je moet dus maar afwachten of en wanneer je je geld terugkrijgt.
Ik koop al 15 jaar op de verschillende Amazon sites, met name omdat het bij amazon vaak stukken goedkoper is of hier niet te krijgen is. Laat maar komen, amazon.nl. En als die toch duurder blijkt te zijn, koop ik gewoon weer bij de andere amazon sites in de landen om ons heen of de Amerikaanse.
Sluit alle winkels onder het mom van een virus en zo krijgt de Amerikaanse Miljardenslurper zijn klanten wel.