Twinkle | Digital Commerce

‘De concretisering van de abstractie’

2020-01-22
1000562
  • [reportage]
  • 3:25

Anders dan de naam doet vermoeden is het eigenlijk helemaal geen winkel van de toekomst, de Future Store in Arnhem. ‘Dit is de winkel van nú’, benadrukt mede-initiatiefnemer Ger Boersma. ‘Alles wat we hier laten zien is voor retailers beschikbaar.’

De Future Store was alweer een halfjaartje open toen Twinkle onlangs een kijkje kwam nemen in Arnhem. In de tussentijd regende het verzoeken om de winkel (niet open voor publiek) te bezoeken. ‘We dachten: leuk als we tot het eind van dit jaar een mannetje of zestig mogen verwelkomen. Het aantal aanmeldingen staat nu al op zo’n 1.400’, vertelt Kasper Kwant bij ons bezoek medio november. De zelfbenoemde ‘IT-nerd’ nam samen met retailveteraan Boersma en een derde compagnon (Jorik Schouten) het initiatief voor de Future Store, waar trolleybussen aan voorbij gaan. Boven de winkel zijn verschillende IT-bedrijven van de mannen gevestigd, die uitvoering kunnen geven aan de ideeën die op de vloer beneden worden opgedaan. Alle innovaties in de winkel zijn aan te sturen vanuit één platform (VertilinQ).

Dat de pull-strategie aanslaat, leert de lijst met bedrijven die inmiddels door de winkel zijn geleid. Daarop prijken veel bekende namen uit de Twinkle100, waaronder America Today, Coolblue, Foot Locker, Mantel, MediaMarkt, Nike, Perry Sport, Praxis en Tommy Hilfiger. Complete directies kwamen naar Arnhem toe (zelfs vanuit dat eigenwijze Amsterdam), net als allerhande leveranciers, onderwijsinstellingen en overheden.

De Future Store is de vrucht van een stichting, met drie doelgroepen: onderwijs, overheid en ondernemers. ‘We noemen het de drie O’s’, aldus Boersma, van wiens hand een paar jaar geleden het boek Retail in Oorlog verscheen. Volgens hem leidt Azië de dans als het gaat om retailinnovatie (‘Daar is alles wat we hier zien allang in de praktijk gebracht. De Chinezen die we over de vloer hebben gehad noemen dit een mooi museum’), de Amerikanen volgen op afstand en ergens achteraan komt ons land met de trekschuit aankakken. De koudwatervrees onder Nederlandse retailers valt volgens hem maar moeilijk te overschatten. Leuke gimmicks, is zo’n beetje hun idee over veel van de hier getoonde toepassingen, maar technologieën als dynamic pricing, RFID en self-checkout hebben hun waarde al lang bewezen; ze zijn op andere plekken van de wereld inmiddels verankerd in het fysieke winkellandschap. Retailbedrijven worden technologiebedrijven, leuk of niet. Dus niks geen hocus pocus, benadrukt Boersma. ‘Dit hier is de concretisering van de abstractie, alles is in de praktijk mogelijk.’ Investeringen zijn volgens de ondernemer doorgaans in een mum van tijd terugverdiend, zeker zolang de concurrentie in de slaapstand blijft.

Dankzij een camera en herkenningssoftware weet de winkelier ongeveer wie (geslacht, leeftijd, gemoed) er binnen is gekomen. Op basis daarvan kunnen prijzen desgewenst worden gepersonaliseerd. ‘Wat we hier doen is juridisch toegestaan in Nederland’, aldus Kwant. ‘Je kunt er veel verder in gaan, door de identiteit van bezoekers te achterhalen, en alle eerdere consumentengedragingen erbij te pakken. Dat doen ze in China.’

Het prijskaartje van dit hemd (normaal € 69,95) liep in no time terug na een stemcommando aan Google: ‘Overhemd 40 procent prijs af.’

Chino’s in veertien kleuren en evenzoveel maten om te passen. Boersma: ‘Zo kun je 196 verschillende broeken verkopen die de klant thuis ontvangt en die niet retour komen.’ Endless aisles en dropshopping zijn toverwoorden in de winkel van de toekomst nu.

Pluprijs plust als het pleurt. Kasper Kwant: ‘Toen mensen over deze winkel lazen op RetailNews zeiden ze dat er dan vast ook paraplu’s te koop zouden komen die duurder zijn als het regent. Toen dachten we: fuck it, dat gaan we gewoon doen ook. De prijs is gekoppeld aan Buitenradar.’

Prijzen van versproducten worden dankzij een nieuw type barcode (made in Arnhem) zonder omkijken aangepast naarmate de uiterste houdbaarheidsdatum dichterbij komt.

Wie de schoen pakt … Dankzij RFID-tags krijgen klanten op het scherm informatie te zien over de schoen die ze van het schap nemen.

Geurmachines kunnen echt effect sorteren, leren praktijkervaringen, aldus Boersma: ‘We kennen een Nederlandse partij uit de agrarische hoek die zijn omzet met dubbelcijferige percentages zag groeien dankzij een graslucht in de winkel.’

In de Future Store Arnhem waren tijdens ons bezoek 65 innovaties verzameld, waarvan ongeveer de helft fysiek te zien is in de winkel; de anderen zitten in het VertiLinQ-platform maar zijn niet tastbaar. Alle innovaties – er komen steeds nieuwe bij – zijn te vinden op Futurestorearnhem.nl, waar ook rondleidingen zijn aan te vragen.