Zoekgigant Google rolt deze week een nieuwe functie uit voor Google Search voor op mobiele apparaten. Hiermee kan men in één oogopslag het online aanbod zien.
Volgens Google is het niet altijd eenvoudig voor een gebruiker om op de huidige manier naar producten te zoeken. Zo kun je in Google Search al wel links naar producten en shops vinden, maar echt overzichtelijk is dit volgens Google niet. Daarom komt het bedrijf deze week met een ‘bladerfunctie’. Die zich vooralsnog richt op mode. ‘Vanaf deze week zul je kleding, schoenen, en accessoires overal op internet op één plek op Google Search op je mobiele apparaat zien. Zodat je eenvoudig kunt bladeren door verschillende winkels en merken tegelijk.’
Omgevingen
In veel opzichten lijkt de nieuwe toevoeging op Google Shopping. Immers, daar kun je ook naar producten zoeken. Google wil het duidelijk voor gebruikers mogelijk maken om in meer omgevingen op een dergelijke manier naar producten te zoeken. ‘Google identificeert populaire producten uit winkels op het internet en brengt ze samen in een nieuw gedeelte in Google Search’. Volgens het bedrijf kun je ook filteren op stijlen, en maten. Ook kun je ervoor kiezen om meerdere afbeeldingen van een product te bekijken.
Google geeft aan de functie later uit te breiden naar meer categorieën en apparaten.
De uitrol van dit soort features bewijst dat Google goed kijkt naar Pinterest. Ruim een jaar geleden introduceerde Google de "Tabs" (categorieën) die verschijnen als je afbeeldingen zoekt en die je helpen je zoekresultaten te verfijnen. Pinterest werkt hiermee sinds 2014.
Eind vorig jaar lanceerde Google Lens. Yep, ook die is van Pinterest afgekeken. En nu dus de productcatalogus met afbeeldingen en prijzen. Mode is de derde meest populaire categorie op Pinterest....
Dat Google dergelijke features overneemt geeft wel aan dat Pinterest een zoekmachine is waar mensen op zoek zijn naar producten en diensten mét een koopintentie.