Google heeft een nieuwe feature aan de bedrijfsomschrijvingen in zijn zoekmachine toegevoegd. Consumenten kunnen per winkel zien wanneer het er druk is of niet. Zo kunnen zij gemakkelijker het moment van hun bezoek bepalen.
De nieuwe informatie wordt gedeeld onder de bedrijfsinformatie van de specifieke winkel. Een dagelijkse grafiek geeft de gemiddelde bezoekersstroom per uur aan, zodat consumenten kunnen zien wanneer zij bijvoorbeeld geen lange rij voor de kassa hoeven te verwachten.
Miljoenen locaties
De feature is nu wereldwijd beschikbaar voor ‘miljoenen locaties waarvan veel mensen willen weten hoe druk het er gemiddeld per dag is’, citeert Techcrunch een woordvoerder van Google. Later wordt de tool verder uitgerold. Een voorbeeld is een filiaal van De Bijenkorf in Amsterdam:
Data uit apps
Google haalt de informatie over de winkeldrukte uit data van mobiele gebruikers die de Google Maps-app hebben geïnstalleerd. Met deze anonieme gps-data kan de zoekgigant consumenten volgen en zo ook zien wanneer zij een winkel binnenstappen. Retailers krijgen geen extra informatie van Google doorgespeeld; zij zien net zoveel data als Google Search-gebruikers in de zoekmachine vinden.
Ik vraag me even af of je dit als winkel wel wilt. Op het eerste gezicht is dit interessante info voor de gebruiker, en dat is het ook. Maar het zou ook kunnen dat je het adres van je winkel even opzoekt om die winkel te bezoeken en dan "terugschrikt" van het drukke moment wat je hebt gekozen en dan besluit toch maar niet te gaan. Ik begrijp Google's insteek en het voegt inderdaad waarde toe aan de gebruiker, maar misschien net een stapje te ver om deze info te delen, of denk ik nu wat te ouderwets?
Ben het wel met je eens Paul, maar naar mijn gevoel zullen er net zoveel mensen zijn die wel gaan als die niet gaan. Ik zoubij een winkel waar het vaak rustig juist zoiets hebben van laat maar! Wel mooi klantgericht gedacht.