Twinkle | Digital Commerce

CDA Rotterdam wil ook een lokaal platform voor winkeliers

2020-01-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Het CDA in Rotterdam wil dat de gemeente een platform voor lokale winkeliers gaat steunen. Dit soort platforms komen steeds vaker voor, en moeten winkeliers helpen online beter zichtbaar te worden.

’24 uur per dag, 365 dagen per jaar komen we grote (web)winkels en ketens als bol.com, Amazon en Zara tegen, overal waar we heen gaan. Zij gebruiken op grote schaal algoritmes en big data analyses om consumenten te verleiden hun producten te verkopen’, steekt de partij van wal. Volgens het CDA nekt dit de kleine lokale winkeliers. Want: ‘Zij kunnen nou eenmaal niet 12 uur per dag, 7 dagen in de week in de weer zijn, en ze hebben al helemaal niet de middelen om data analyses en algoritmes in te zetten.’

De partij laat weten regelmatig geluiden te ontvangen van winkeliers waaruit blijkt dat ze ten onder gaan aan de druk van de 24-uurs economie. Simpelweg omdat ze niet aan die verwachting kunnen voldoen, doordat ze bijvoorbeeld niet genoeg personeel hebben.

Lokale initiatieven

Het CDA voelt zich gesterkt door andere lokale initiatieven, zoals in Groningen. Daar werd eind vorig jaar het platform ‘Warenhuis Groningen’ gelanceerd. Op dat platform wordt het aanbod van lokale winkeliers gebundeld. Fietskoeriers brengen bestellingen ook bij de klant thuis.

Maar de partij ziet ook dat een dergelijk initiatief alleen werkt als het over genoeg schaal beschikt. Het CDA Rotterdam hoopt dan ook dat de gemeente een lokale webshop wil ondersteunen en faciliteren door middel van ‘data, algoritmen en eventueel een startsubsidie’.