Twinkle | Digital Commerce

'De consument zal kiezen voor abonnementen die blijven verrassen en ontzorgen'

2019-11-25
1000562
  • 1:46

‘Zien consumenten door al die abonnementen straks het bos nog wel?’ is de vraag die de redactie voorlegde aan Steven van den Ingh, digital strategy consultant bij Parfumado.

Fietsen, kinderwagens, maaltijden, bloemen en parfum: slechts een kleine greep uit de producten die in abonnementsvorm beschikbaar zijn. Het lijkt erop alsof tegenwoordig praktisch alles per maand te bestellen of te betalen is. Waarbij een deel feitelijk een soort koop op afbetaling is (fiets, kinderwagen) en de rest een vergoeding per verbruikseenheid in een bepaalde periode.

Waar komt deze relatief nieuwe vorm van consumeren vandaan? Eén theorie is dat dit gedreven wordt door de veranderende behoefte van de millennials: minder bezit, meer gebruik en meer inspiratie en verrassing in plaats van simpelweg klikken en kopen wat je zoekt. Anderen relateren het aan een meer generieke behoefte dwars door geo- en demografieën heen, waarbij het gemak en de service die met een abonnement gepaard gaan gewaardeerd worden. Wat de reden ook moge zijn, de bestaande abonnementen en de vele variaties hierop zoals ‘memberships’ of ‘clubs’ groeien hard en er komen bijna dagelijks nieuwe bij.

Maar zien de consumenten door al die abonnementen het bos nog wel en waarom blijft men abonnee van al deze services? Een belangrijk voordeel van een abonnement dat consumenten zien is financieel van aard. Bij een fiets of een laptop hoeft de klant niet in één keer de totale kosten te betalen, maar spreidt hij dat over een langere periode uit. Bij verbruiksitems zoals maaltijden of parfums zit de toegevoegde waarde van een abonnement vooral in toegang tot en ontdekken van dingen waarvan je nog niet wist dat ze bestonden. Deze abonnementen worden op basis van de feedbackloop, waarbij de gebruikers- en ervaringsdata van klanten gebruikt worden om toekomstige suggesties steeds relevanter te maken, steeds beter – al dan niet in combinatie met AI. De consument zal automatisch kiezen voor de abonnementen die blijven verrassen en ontzorgen en de rest links laten liggen.

Steven van den Ingh is digital strategy consultant bij Parfumado. Hij geeft de pen voor de volgende column door aan Thijs Goos, oprichter van HomeDeco.nl.


Gerelateerde artikelen: